Zoeken

Test: middenklasse Allroads

Costa Brava

29 april 2015
Inhoudsopgave
Test: middenklasse Allroads
Costa Brava
Tingeling
Hoezo Midi
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1050_Adventure_Tracking_3

Terwijl Rik op de prachtige bochtige weg naar Tossa de Mar de 1050 Adventure flink de sporen geeft ben ik verbaasd over de manier waarop de V-Strom 1000 de KTM partij weet te bieden, terwijl Vincent met de Versys 1000 op zijn beurt weer aardig in de buurt van mijn achterlicht weet te blijven. TSuzuki V-Strom_1000_MT9_8894ot, zo weet de beste Burger ons niet veel later op het strand in Tossa te vertellen, het achterwiel van de Kawa op een van de natte plekken “meer dan een halve meter uitbreekt”, de tractiecontrole voorkomt dat hij met een serieuze highsider van de fiets wordt gelanceerd en hij ternauwernood de Versys van een onaangename kennismaking met de vangrail weet te behoeden. Arme Vincent, als we het mogen geloven net de meest spectaculaire safe uit z'n carrière beleefd en dan niemand die het heeft gezien. We geloven 'm ditmaal echter op z'n woord, ondanks dat de zon inmiddels hoog aan de hemel staat en de temperatuur volgens het display van de Soes al richting de 20° gaat is op de schaduwrijke plekken het wegdek nog niet helemaal opgedroogd - en dus bij tijd en wijle best verraderlijk. Wie nog van mening is dat tractiecontrole op straatfietsen grote flauwekul is: lees het bovenstaande nog maar eens.

Eenmaal in Tossa de fietsen gebroederlijk naast elkaar gezet is het haast niet voor te stellen dat ze alle drie op dezelfde middenklasse zijn gericht. Ondanks dat ze qua design haast niet verder uit elkaar hadden kunnen staan. Niet alleen zitten de 1050 Adventure, Versys 1000 en V-Strom 1000 met hun één-liter cilinderinhoud (vooruit, bij de KTM een ietsie meer) precies tussen de lichte en zware ‘Allroads’ in, hetzelfde kan ook van het prijskaartje worden gezegd dat ergens tussen de kleine Allroads en de zware jongens in zit. Hoewel dit trio zich dus richt op de o-zo belangrijke middenmoot, doen ze dat wel elk op hun eigen manier. DKawasaki Versys 1000e 1050 Adventure geeft je, dankzij z’n opvallende, agressieve styling en kleurstelling, te kennen het liefst lang en ongenadig hard te worden afgeragd, waar de V-Strom 1000 als wolf in schaapskleren juist heel integer oogt en de – zeker in dit gezelschap – zwaar ogende Versys 1000 haast eerder als de pakezel van dit trio kan worden gezien.

Nog maar amper onderweg is de toon al weer duidelijk gezet en genietend van de Spaanse zon zetten de drie fietsen even kort op een rij. Hoewel het hier drie compleet nieuwe modellen betreft - waarbij moet worden aangetekend dat de Suzuki al een jaar op de markt is - zijn ze alledrie wél van een ander model afgeleid. De 2015 Versys 1000 is de opvolger van het eerste model dat in 2013 zijn levenslicht zag, maar qua uiterlijk de tweewiel equivalent van een Multipla was. Bij Suzuki werd de eerste V-Strom 1000 al begin deze eeuw geïntroduceerd, maar werd 'ie het slachtoffer van het succes van de kleinere zesenhalf. De 1050 Adventure is dit jaar pas voor het eerst op de markt, maar is wel van de 1190 Adventure afgeleid en in veel opzichten identiek aan die grotere broer. De 1050 is dus de kleinste van het KTM Adventure gezin, waar de Versys 1000 en V-Strom 1000 in hun familie juist weer de grotere broers zijn.