Zoeken

Test: Kawasaki 2015 1400 GTR

Toeristisch sporten

11 mei 2015
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki 2015 1400 GTR
Haatliefde verhouding
Smeuig als Paturain
Toeristisch sporten
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki 2015 1400 GTR

Ook onder de Spaanse zon komt er een einde aan de pret. Zodoende wordt het genot van de geasfalteerde piste die gecomplimenteerd wordt door de GTR ingewisseld voor een kronkelweg waar een leuke supermotard het zeer naar zijn zin zou hebben. Nou kan er veel over de GTR gezegd worden, maar niet dat het een supermotard is. De smalle bochtjes die elkaar in rap tempo afwisselen blijken niet het thuisterrein van de zware GTR. Waar het openbare circuit en de toermeester elkaar zojuist nog het ja-woord gaven blijkt het gebrek aan vierkante geasfalteerde meters en het gewicht van de GTR geen lang leven beschoren. Het is niet dat de 155 pk (160 pk met RAM-Air) sterke sKawasaki 2015 1400 GTRumoworstelaar het niet kan, je wordt als bestuurder echter wel op feit gedrukt dat het werk nu door jóu gedaan moet worden. De motor op dit korte werk van oor op oor werpen lukt wel, maar kost tegelijk de nodige overtuiging. Ondanks dat het landschap waar we nu doorheen banjeren niet de beste plek is voor de GTR is het wel adembenemend mooi. Wat rustiger aan dus maar en kijken en genieten.

Op een wat meer toeristisch tempo is er iets meer ruimte en tijd om in te laten werken dat deze motor ook nog iets anders kan dan op hoge snelheid het landschap doorkruisen. De zit op het vernieuwde zadel is namelijk zeer goed voor elkaar. De zetel biedt een goede mix van comfort en stevigheid, is zeker niet te zacht en biedt voldoende ruimte zonder in de weg te zitten als je tijdens het rijden wilt verzitten in de bochten. Het stuur staat fijn gepositioneerd, niet te laag, maar ook zeker niet te hoog waardoor je toch iets voorover moet reiken wat bijdraagt aan een comfortabele en sportieve zithouding. Voor de koudere dagen kunnen de handvatten verwarmd worden. In het warme Spanje is de traploos verstelbare draaiknop van de handvatverwarming vooral voer voor de betere grapjassen. Met een temperatuur van rond de 25 graden merken dat je handen opeens flink heet worden, zonder daar zelf voor te hebben gekozen, is ook na de vijfde keer echt niet leuk. Dat het systeem snel en doortastend werkt weten we nu in ieder geval zeker. De voetsteunen staan zo gepositioneerd dat je echt je best moet doen om ze aan de grond te rijden, terwijl er voor de benen meer dan genoeg ruimte is. Kortom goed toeven op het zadel van de GTR. De riante toerruit is elektronisch verstelbaar en voorzien van de eerder genoemde ventilatiesleuf, een opmerkelijke vinding die echter echt iets toe voegt aan het comfort aan boord. Een stukje naar beneden valt je blik op het overzichtelijke dashboard dat twee traditionele ronde klokken meedraagt, maar ook een digitale informatievoorziening biedt. Hierop is o.a. te lezen wat de buitentemperatuur is, grap van Kawasaki waarschijnlijk,  welke rijmodus je hebt gekozen, normaal of eco, wat je huidige brandstofverbruik is en hoever je nog kunt rijden als je op deze manier doorrijdt. De belangrijkste functies zoals TC en K-ACT zijn via knoppen aan het stuur aan te passen. Veel overige functies moeten via knoppen op het display worden ingesteld.

Kawasaki 2015 1400 GTR