Zoeken

Test: Kawasaki 2015 1400 GTR

Conclusie

11 mei 2015
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki 2015 1400 GTR
Haatliefde verhouding
Smeuig als Paturain
Toeristisch sporten
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki 2015 1400 GTR

De Kawasaki 1400 GTR is voor 2015 verbeterd, maar niet compleet vernieuwd en kijkend naar het oude model is dat vooral goed nieuws. Het is Kawasaki gelukt om middels het bijslijpen van diverse onderdelen een nieuwe GTR neer te zetten die simpelweg beter is dan zijn voorganger. En goedkoper bovendien, want voor de 1400 GTR hoeft nog maar € 18.999 te worden betaald. Het comfort aan boord is veKawasaki 2015 1400 GTRrbeterd door het toevoegen van de verrassend goed werkende ventilatiesleuf en het zadel te vernieuwen. Laatstgenoemd onderdeel is niet alleen comfortabeler geworden, het zorgt er ook voor dat je voeten makkelijker de ondergrond vinden en je dus meer controle hebt bij stilstand.

Het rijwielgedeelte is in samenwerking met het monocoque frame zeer goed voor elkaar. Ondanks het hoge gewicht van de motor is deze Kawasaki zeer sportief en makkelijk te besturen. Gecomplimenteerd met het smeuïge en krachtige motorblok biedt Kawasaki met deze GTR een serieus sportief toerkanon waar veel lol mee te beleven is. Op het wat smallere en bochtigere werk laat deze toerbuffel zijn gewicht echter wel gelden, wat niet betekend dat het echt in de weg zit. Waar de GTR op snelheid soeverein heerst en zijn kilo's met gemak afschudt zijn bij lagere snelheid de 312 kilo's niet te ontkennen. Een motor als deze wordt echter niet alleen gekocht om elke meter mee te knallen. Wie ver wilt rijden op de motor wil ook wat meemaken van zijn omgeving en juist tijdens toeristische tochten is het erg goed toeven op het zadel van de GTR.

Mocht Kawasaki plannen hebben om de GTR voor 2016 weer te verbeteren hebben wij eigenlijk nog maar één wens, en dat is het motorblok van de huidige generatie ZZR 1400 inbouwen. Eén op één graag, als het kan.

  • zithouding, stuurt best lichtvoetig voor een mastodont, prijs
  • koppel onderin, hij lust nog steeds een slokje