Zoeken

Test Ducati Monster 1200R

Bigger nuts

7 oktober 2015
Inhoudsopgave
Test Ducati Monster 1200R
King of the hill
Bigger nuts
Nog meer boem
Tikkels
Conclusie
Technische Gegevens

Monster1200R-35
Nou... mooi kontje toch?

Het frame is grotendeels gelijk gebleven, als je het technisch bekijkt tenminste. Wel veranderd is namelijk de grondspeling, vering en het subframe met zitje. Om met die laatste te beginnen: de achterkant is scherper gesneden voor een sportievere look. Daarbij is ook meteen de kentekenplaat weer terug verhuisd naar het kontje en zit dus niet meer achter het achterwiel. dat achterwiel is, behalve gesmeed en lichter (net als een Panigale) ook voorzien van een bredere band en meet nu, net als de Panigale, 200/55. Maar dan komt het. Omdat dit de R uitvoering is, moet er meer R in. Dat betekent meer grondspeling, betere wegligging en meer ruimte voor de rijder, met name bij de voeten. Wie recent nog een Monster heeft gereden (of de reviews gelezen) weet dat het met de voetruimte niet altijd even happy gesteld is, dDucati Monster 1200R Ducati Monster 1200R
Technishc verschil in beeld: nieuwe shock, nieuwe zwarte vork, meer rijhoogte. Reflectoren zijn te danken aan Euro4... 
Ducati Monster 1200R
Als je goed kijkt zie je nog verschil in 't blok ook. 58mm uitlaat valt echter wel direct op
Ducati Monster 1200R Ducati Monster 1200R
Ken ik u niet ergens van? Dempers zijn herontworpen voor grondspeling  en hakvrijheid
ankzij de ligging van de uitlaten en de vorm van de schetsplaat die rijders- en passagiersvoetsteunen vasthoudt. Dat is nu dus anders. Verdwenen zijn die chunky schetsplaten, daarvoor in de plaats zijn een stel kleine schetsplaatjes die alleen de voorste steps op hun plek houden, de passagierssteunen zijn weer als vanouds aan het subframe gemonteerd. En daarbovenop hebben de steuntjes zelf een extra grippy afwerking gekregen, zodat je niet alleen meer ruimte hebt, maar tegelijk ook minder kans op slippartijen. Dat zou al genoeg kunnen zijn voor de grondspeling, maar Ducati is nog iets verder gegaan door de complete motor 15 millimeter hoger op de poten te zetten. Een andere veer voor en achter zijn daaraan te danken. De Öhlins achter is een paar millimeter langer, de vorkpoten hebben langere veerweg en een andere cartridge gekregen. Bij elkaar is er nu door deze zaken een hellingshoek haalbaar van 50 graden.

De wielen hebben we al genoemd en dragen niet alleen bij aan de rijeigenschappen, maar zijn ook lichter en dragen bij aan het andere uiterlijk van de Monster. In totaal is de R twee kilo lichter geworden en stopt nu bij 180 kilo droog. Een stuurkuipje wat we ook kennen van de Monster 821 Stripe zorgt voor een klein beetje windbescherming, maar het echte verschil zit zoals gezegd aan de achterkant. De kont is scherper, weg zijn de losse handgrepen en daarmee krijgt de Moonster toch net een klein beetje Streetfighter mee. Het zadel zelf is met 830mm wel aan de hoge kant, maar is ook minimaal anders gesneden, waardoor je toch net marginaal anders kunt zitten.

Monster1200R-65

Daarmee missen we dus een paar zaken die we misschien toch hadden verwacht: een quickshifter is niet aanwezig. Niet dat ’t verplicht is, maar wel aangenaam en sinds de Panigale inmiddels zelfs een auto blip quickshifter heeft, zou je denken dat… niet dus, met een eenvoudige reden: toen het blok ontwikkeld werd was daar nog geen sprake van, dus is het er niet op berekend. Dan is het maar goed ook, want hoe een niet-op-berekend blok rDucati Monster 1200Reageert op een quickshifter weten we uit ervaring ook. Wordt wel aan gewerkt trouwens, dus dat gaat wel veranderen. De schakelunits op het stuur zijn evenmin veranderd, waarschijnlijk om dezelfde reden; hoewel doorontwikkeld is het nog steeds de Monster zoals we ‘m kennen. Wel ietsje anders is het dashboard, waar we nu wél een gear indicator op aantreffen. zoals we gewend zijn is het display een oase van informatie, waarbij je zelf aan de slag kunt om alle instellingen zo te zetten als je zelf het liefst zou willen. Nieuw daarbij is dat er wel verschillende displaymogelijkheden aanwezig zijn zoals we kennen van de Panigale –met de daarbij horende nadruk op snelheid of juist toeren en de overige informatie, maar dit niet per setting vanzelf meewisselt. In eerste instantie verandert dus slechts het woord ‘touring’ in ‘sport’ of ‘urban’, wil je het bijbehorende racedisplay of juist het uitgeklede uiterlijk, dan zul je dat zelf even moeten selecteren. Je setting wordt dan overigens wel onthouden, dat scheelt toch iets.

Monster1200R-31
Natúúrlijk is 'ie ook in het zwart. Niet elke aap is roodharig...