Test Aprilia RSV4 RF
Veel kleintjes maken één heel grote
Inhoudsopgave |
---|
Test Aprilia RSV4 RF |
Antwoord uit Noale |
Veel kleintjes maken één heel grote |
Op locatie |
Jong, wild en gretig |
Conclusie |
Technische gegevens |
RF is uiteraard meer porno... maar de RR is ook niet gek. En in meerdere kleuren verkrijgbaar, da's toch ook iets waard
Om dit allemaal het hoofd te bieden is ook het rijwielgedeelte aangepast. De swingarm is langer geworden om ongewenste wheelies de kop in te drukken. Ter compensatie is de stuurgeometrie aangepast. Bovendien is deze, net als de swingarm, n
Enkele screenshots van de app. Alles wat je kunt verzinnen en meer.. laptimer, boordcomputer, datalogger en eh.. tjemig!og instelbaar op alle modellen. Dus niet meer alleen op de Factory. En tot slot is het zwaartepunt nog iets gezakt.
En dan komt nog de rest van de kerstboom: het APRC en de nieuwe V4-MP Smartphone connectiviteit. Beginnend bij de standaard aanwezige zaken is het APRC hetzelfde als voorheen: quickshifter, tractiecontrole, wheeliecontrole en ABS, allen naar wens instelbaar, alleen zijn de parameters vanzelfsprekend ook even opgefrist om nu met 200 pk en de andere geometrie om te kunnen gaan. Daarbij is, ook zoals voorheen, de tractiecontrole ‘on the fly’ in te stellen met de knoppen op het stuur. Mochten de omstandigheden tijdens het rijden veranderen, dan is dat dus instant aan te passen. Maar het wordt nóg leuker als je de nieuwe smartphone app er bij neemt. Plug je telefoon via bluetooth in de motor en je krijgt een ongelooflijke hoeveelheid parameters die gelogd worden en… aangepast kunnen worden. Als datalogger is het al bijzonder; alles wordt bijgehouden: tijd natuurlijk, maar ook de sectietijd, de G-krachten, gasstand, hellingshoek, noem maar op. De motor zelf heeft geen hellingshoeksensor en er is dus geen hellingshoekafhankelijk ABS of tractiecontrole en ook de vering werkt nog op de klassieke manier, maar verder is dit de beste benadering. Dankzij de GPS tracking weet de app waar op het circuit je je bevindt en je kunt per sectie de tractiecontrole instellen. De setting op de motor is het uitgangspunt, via de app kun je vervolgens meer of minder tractiecontrole instellen. Hetzelfde geldt voor wheeliecontrole. En uiteindelijk rijd je dus met een constant wisselende instelling je rondjes.
En dat het werkt is duidelijk te merken als onderweg inderdaad de cijfers op het display blijken te verschuiven. Het display zelf is eveneens hetzelfde als voorheen, maar dat stoort totaal niet. Waarom zou je per se een TFT moeten als je iets als dit voor je neus hebt? Werkt perfect, zo’n zwiepende toerenteller en de conservatieveling in mij zegt dat die er ook vooral zou moeten blijven zitten. Zo is het ook veel makkelijker te zien dat het nieuwe toerenplafond écht ver weg ligt en je dus eigenlijk op deze baan, zelfs op het lange onderste ‘rechte’ stuk, niet meer dan vier versnellingen nodig hebt. Dan word je al zo kogelhard op je rempunt afgeschoten dat je het daar vervolgens heel erg druk mee gaat krijgen.