Zoeken

Test: Ducati Scrambler

Het verhaal

28 december 2014
Inhoudsopgave
Test: Ducati Scrambler
Het verhaal
De motor
Palm Desert and the Mountains
Conclusie
Een beetje geschiedenis
De ingredienten
Zelf-expressie
Technische gegevens

Ducati 2015 Scrambler

Wie het afgelopen jaar de terugkeer van de Ducati Scrambler heeft gemist heeft ofwel op de bergtoppen van Nepal of de Zuidpool gebivakkeerd: met militaire precisie is vanaf tweede Pinksterdag de wereld op de komst van de Scrambler voorbereid. Dát was de dag dat in een gele zeecontainer de Scrambler door het eigen personeel kon worden aanschouwd, waarna het tijdens het WDW 2014 de beurt aan de Ducatisten was. Vanaf dat moment ging het snel, op alle sociale media wDucati 2015 ScramblerWat zei je, 50 mph de limiet en ze zijn streng? Mwahh, no risk nu fun...erd de nieuwe Scrambler geteased en werd er naar de climax – de Intermot in Keulen waar de Scrambler familie officieel werd onthuld – toegewerkt.

Dat Ducati met de Scrambler niet zomaar een nieuwe motor aan het gamma toevoegt, maar eerder een compleet nieuw merk wordt ons snel duidelijk als de motor in Palm Springs aan de wereldpers wordt gepresenteerd. “Scrambler is Scrambler”, aldus Mario Alvisi, de projectleider en Brand Director van de Scrambler. Scrambler is een nieuwe benadering van motorrijden die niet zozeer vanuit performance en technologie, maar vrijheid, fun en het delen van positieve emotie komt. Twee wielen, een breed stuur, een rechttoe-rechtaan motorblok en oneindig veel lol, zo wordt door Mario in een notendop de essentie van de nieuwe Scrambler samengevat.

Meer dan alleen een nieuwe motor dus, die nieuwe Scrambler, een compleet nieuwe wereld die in een nieuwe range van modellen tot uitdrukking wordt gebracht die het startpunt zijn om aan de verschillende behoeftes van de individuele motorrijder te voldoen. In basis zijn echter alle vier de modellen identiek en bestaan uit een klassieke onderdelen als het trellis buizenframe, het tweekleps motorblok dat we kennen van de Monster 796 en Hypermotard 796, de oogdruppelvormige tank en de aluminium achterbrug, gecombineerd met hedendaagse moderne onderdelen als LED verlichting en LCD instrumentarium. Het brede stuur en het lage zadel staan garant voor een comfortabele en ontspannen zithouding, wDucati 2015 Scramblerat samen met het lage gewicht en dito zwaartepunt en de banden met redelijk noppenprofiel in elke situatie voor de nodige fun moet zorgen.

Naast de standaard Icon versie, die in de kleuren geel en rood leverbaar is, heeft Ducati drie verschillende specials uitgebracht: Urban Enduro, Full Throttle en Classic, voorzien van een eigen Scrambler logo en unieke interpretatie van het Scrambler gevoel. De Urban Enduro is voor Enduro enthousiastelingen die in een handomdraai van het stadse verkeer naar landwegen willen switchen, de Full Throttle is voor rijders die opgewonden raken van Flattrack racing en zelf ook graag een motor tot de limiet willen pushen, terwijl de Classic is bedoeld voor liefhebbers van een jaren ’70 look met oog voor detail en het compromisloze comfort en plezier van een hedendaagse fiets.

Het verhaal van de Scrambler houdt bij de vier verschillende uitvoeringen niet op: er is een ongekend lange waslijst aan accessoires samengesteld, door Ducati de ‘ingrediënten’ genoemd om de Scrambler verder te personaliseren, van speciale onderdelen voor de Scrambler zelf tot vrijetijdskleding voor z’n baas. Volgens Ducati omvat de accessoire-catalogus 60 items, het dubbele vergeleken met elk ander Ducati model, waarbij opmerkelijk slechts één onderdeel is opgenomen om de Scrambler motorisch te pimpen: het Termignoni uitlaatsysteem dat standaard in het pakket van de Full Throttle zit.

Ducati 2015 Scrambler