Introductie Moto Guzzi V7 generatie twee
Italiaans tellen
Nou horen we al gelijk ‘generatie twee? En de vorige keer dan?’ en dat kan kloppen… maar Guzzi blijft er nou eenmaal bij. Was de V7 al eens onder handen genomen door onder andere injectie door te voeren op de motor (met nieuw blok en al), nu zijn opnieuw veel wijzigingen onderhuids doorgevoerd. S
terker nog, de eveneens nieuwe onderdelenkits zijn zo gemaakt dat ze op zowel bestaande als op nieuwe V7’s passen, wat maar weer aangeeft hoe weinig ze uiterlijk gewijzigd zijn. Enfin. Wat is er dan wél veranderd?In perfect Italo-Engels (er is dus in precies de juiste mate totaal geen soep van te maken) wordt ons uitgelegd hoe het werkt. “Yeeesse, it’s veeery simple” vertaalt onze grote vriend Daniele Torresan datgene waar de technische chef net het engelse woord niet meer voor weet. “The hengine isse.. moved more flat” oftewel, het blok hangt nu nét een tikkie anders in het frame. Volgens eerdere persinformatie heette het ‘vier graden voorover’, maar correcter is andersom: was het blok voorheen vier graden áchterover gekanteld, nu ligt het exact vlak. Daarmee bereik je een paar dingen: wat wij Hollanders het leukst vinden is de extra ruimte die onze knieën nu hebben. Maar waar het vooral om te doen was is de licht gewijzigde balans. Het zwaartepunt is verplaatst wat toch belangrijk wordt gevonden. Daarvoor is het blok namelijk ook nog 10mm lager gehangen. En omdat dat blok zoveel gedraaid en verplaatst is, is ook de achterzijde helemaal aangepast (nou goed, een paar mm hier en een tikje daar… maar in technotaal is dat heel erg veel) om de cardanaandrijving netjes uit te lijnen.
Daar houdt het niet bij op. De voetsteunen zijn eveneens lager geplaatst “Forrre de longer legs” en het zadel is dunner (lager) en een tikje zachter, voor comfort. Nou huiveren we vaak al vooraf bij het waarnemen van een zacht zadel omdat de ervaring leert dat juist de hardere zadels je na vele kilometers f
Tijdloos, te gek design. En twee zwaailampen
Zeg nou zelf. Dit is toch kunst?risser laten afstappen, maar we laten een mening nog heel even voor wat het is totdat we er mee gereden hebben. Ook de vering is licht aangepast: de voorvering moest sowieso even getweakt worden voor het veranderde zwaartepunt en tegelijkertijd is de vork opnieuw comfortabeler gemaakt.
Maar dan komt het piece de résistance: de bak is volledig nieuw en herzien en telt nu zes in plaats van vijf versnellingen. De eindoverbrenging is gelijk gebleven, maar de versnellingen zijn nu per stuk dus korter geworden. Ook de koppeling is aangepakt en is nu lichter bedienbaar. En tot slot ziet 2015 de intrede van de electronica: ABS en Traction control. Beide in eigen huis al op andere modellen gemonteerd, nu volgt ook de V7. En dat vinden we leuk, want een motor zonder ABS verkoop je in ons land al bijna niet meer. Wel is het ietsje aangepast en wat eenvoudiger uitgevoerd dan bijvoorbeeld de California, maar werken is werken. En wat de tractiecontrole betreft: “it is not for to make you more fast. Only for safety”. Dus nu weet je dat. Wel leuk: het is ook eenvoudig uit te schakelen: druk de startknop twee seconden in en het is uit… of aan uiteraard. En wat de meerwaarde betreft op een motor met vijftig pk zijn er drie antwoorden mogelijk: Als je iets doet, doe het dan goed – en met het toevoegen van ABS ben je toch bezig. Twee: Wie weet loopt Moto Guzzi hiermee voorop en vergaat het TC net als ABS; op een gegeven moment wil je niet meer zonder zitten. En drie: je hoeft het maar één keer echt nodig te hebben en je bent maar wat blij dat het er op zit. Andiamo.