Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure
R1200RT
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure |
De boel flink opschudden |
De Adventure |
R1200RT |
Opties |
Conclusie |
Technische gegevens |
Kantel met draaiende beweging de pan, zodat het beslag de bodem geheel bedekt
Parallel met de R1200 GS Adventure introduceert BMW voor 2014 dus ook de RT-uitvoering van de nieuwe waterkoker. Een hele revolutie sinds de eerste tour-versie van de nieuwe generatie boxers. Die RT werd in 1995 geïntroduceerd. De motor had de unieke Telelever voorwielophanging, een gesloten kuip in een instelbaar windscherm. Het had ook een prachtige handvatverwarming, met lucht die via de oliekoeler naar je handen stroomde. Was BMW even vergeten dat een thermostaat-gestuurde oliekoeler pas warme olie krijgt als het blok te heet wordt. Kortom het werkt perfect als het buiten 30° is, maar niet als het buiten koud is. B
Blijft toch fraai, dit soort details. Brembo's zien er in ieder geval potent uit
Nou mag je het geen winter noemen, maar stel je voor dat je nog wat meer grip had!
Schat, verstel jij het zadel vast even? Dan ram ik mijn kiteboard in de koffersij de volgende modellen verkocht BMW dan ook geen gebakken lucht meer en verdween het systeem. Bij de diverse upgrades die in de jaren volgden werd het blok stelselmatig vergroot van 1100 naar 1150 cc en vervolgens naar 1200 cc. Maar BMW hield vast aan de lucht/olie gekoelde machine als een junk aan zijn spuit. Tegen beter weten in. Tot 2014, want nu profiteert de nieuwe BMW R 1200 RT ook van het motorblok dat vorig jaar zijn debuut maakte in de GS. Interessant is dat het blok in RT gebruik maakt van dezelfde aanpassingen als de GS Adventure. Het heeft dus de zwaardere krukas en dynamo. Verder is ook het ride-by-wire (of E-gas, zoals de Duitsers het noemen) aangepast: de draaihoek van de gasgreep is verkleind, net als de terugstelkracht. Hierdoor heb je een directere bediening van de gasklep en minder vermoeiing van de rechterhand. Om dezelfde reden is de overbrengingsverhouding van de cardanas gewijzigd. De motor draait daardoor minder toeren bij kruissnelheid, waardoor ze zuiniger loopt en minder trillingen veroorzaakt.
Totaal nieuw
De nieuwe BMW R1200RT is niet zomaar de oude RT met een nieuw motorblok: de machine is totaal nieuw ontworpen en heeft behalve een gloednieuw motorblok ook een nieuw frame. Dit buizenframe is gebaseerd op dat van de 1200 GS. De motor is nog steeds een dragend deel van het frame, maar het buizenrek dat er aan vast zit biedt nu meer stijfheid dan voorheen. Stijfheid is dit jaar het toverwoord, want ook de montagepunten van de vering zijn versterkt, waardoor het frame ook meer feedback biedt. Opvallend is dat de persmap stelt dat het montagepunt van de achterschokdemper nu beter is beschermd tegen schade, wat ze daar ook mee mogen bedoelen. Wat duidelijker is, is dat BMW zijn best heeft gedaan om de wendbaarheid optimaal te maken. Zo is de draaicirkel verkleind door de stuuruitslag te vergroten tot 36°. Standaard is de RT overigens voorzien van "normale "vering, tegen meerprijs is het ESA- systeem verkrijgbaar. Interessant is dat dit systeem zowel de veervoorspanning als de veer stijfheid kan aanpassen. Om het c
Tijd geleden dat we een RT reden. Dat vraagt om een herkansing! In juni of zo
Radio Noordzee? Eerder Vladiwostok. Led led led led led led led led
Ja goed zo, zo gaat ie goed! Doen we straks de slalom nog en dan gaan we weer terug naar het CBRomfort te verbeteren heeft BMW de ergonomische karakteristieken van de RT aangepast. De driehoek, die de afstanden van het stuur naar het zadel en de voetsteunen beschrijft, is in zijn geheel 20 mm verlaagd wat eveneens is gebeurd met de duozit. De lengte van het zadel is vergroot, bij de rijder is het 2 cm langer, bij de passagier 1 centimeter. De zitting van de rijder is nog steeds in hoogte verstelbaar, waarmee de zithoogte 805 of 825 mm bedraagt. Het verstellen gaat eenvoudig door het omkeren van een bevestigingsklem onder het zadel. Overigens is het de passagierszadel zonder gereedschap af te nemen, zodat het gemakkelijk toegang biedt tot de bagageruimte die zich daaronder bevindt.
Meer comfort
Meer comfort komt ook voort uit het feit dat BMW het kuipwerk van de RT eveneens volledig heeft herzien waarbij veel aandacht is besteed aan de aerodynamica. De kuip zelf biedt nu een moderner uiterlijk dankzij de koplampunit, die we kennen uit de K1600 Super Tourer. Deze bestaat - bij de basisversie - uit een centraal dimlicht, dat aan weerszijden wordt geflankeerd door twee verstralers. Binnen in de kuip zijn twee bagagevakken, waarvan er een op slot kan. De andere is voorzien van een USB -connector, waarop een MP3-speler of een USB-stick met muziek kan worden aangesloten. De spiegels die op de kuip staan, zijn ook veranderd. Ze zijn in inklapbaar waardoor je gemakkelijker door nauwe gangetjes kunt manoeuvreren. Ook bieden de spiegels een wijder blikveld, d
Opnieuw meer plezier dan bubbeltjesplastic. Die start/stopknop is dan weer briljant
Tja, je moet watat onder je armen doorgaat. Het zicht erin is echter perfect, dus het werkt. Bovendien zijn de spiegels zo geplaatst dat ze de wind van je handen weg leiden. De kers op de pudding, wat aerodynamica betreft, is het nieuwe, elektrisch bediende windscherm. Deze is ook gestroomlijnd om betere bescherming met minder turbulentie te bieden. Het scherm zakt automatisch terug naar de lage stand als je de motor parkeert en komt weer omhoog als je het contact aanzet.
Nieuw dashboard
Vanuit het zadel heeft de rijder zicht op een geheel nieuw ontworpen dashboard, waarin behalve een analoge toerenteller en een analoge snelheidsmeter ook een fraai, 5,7 inch kleuren TFT-scherm is ondergebracht. Dit scherm kan in twee, 5° verschillende posities worden gekanteld om de zichtbaarheid te vergroten. Op de display is de uitgebreide informatie te lezen die via de BMW Motorrad Pro On Board Computer toegankelijk is. Als je die tenminste hebt besteld. Je hebt dan de informatie over de afgelegde afstand, trimpeter 1 en 2, een automatische tripstand die na 6 uur in activiteit automatisch op nul gaat, de buitentemperatuur, het gemiddelde verbruik, het momentane verbruik, de resterende actieradius, de gemiddelde snelheid, het olieniveau, de bandenspanning, het accuvoltage, de datum, de gepauzeerde tijd, de pure rijtijd, de service data en de afstand tot de servicebeurt. Een en ander is te bedienen via de zogenaamde "Jog Dial", een draai/kantel schijf aan de linker gasgreep. Daarmee bedien je ook het BMW navigatiesysteem dat heel netjes in het dashboard kan worden geklikt.