Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure
Opties
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure |
De boel flink opschudden |
De Adventure |
R1200RT |
Opties |
Conclusie |
Technische gegevens |
Keer de pannenkoek om als de onderkant droog, maar de bovenkant nog iets vochtig is
Een BMW is een beetje als een kerstboom: af fabriek is hij wat kaal, maar je kunt er nog van alles inhangen. Om dat te doen biedt BMW in enorme reeks opties, soms samengevat in bepaalde pakketten, maar ook los te bestellen. Standaard is de RT bijvoorbeeld voorzien van stabiliteitscontrole ACS, van ABS en van twee rijmodi, eentje voor regen en eentje voor een droge straat. Als je de "Ride Mode Pro" bestelt, krijg je daar nog een "dynamic" mode en "hill start control" bij. Een andere leuke optie is de "Gear shift Assistant Pro". Bij dit systeem constateert een sensor op het schakelpedaal of je op-of terug wil schakelen en zorgt de boordcomputer dat de vermogensafgifte van het blok dusdanig geregeld wordt, dat er geen spanning op de transmissie staat en dat je daardoor probleemloos kunt schakelen zonder de koppeling te bedienen. Net als op de GS kun je ook een LED-koplamp bestellen. Je krijgt dan ook de mooie "Angel Eyes" dagrijverlichting. Dat systeem is voorzien van een lichtsensor, die ervoor zorgt dat de motor automatisch overschakelt van dagrijverlichting naar de normale koplampen als het donker wordt. Andere interessante opties op de lijst zijn een alarmsysteem, een audiosysteem en een centraal vergrendelingssysteem voor de koffers. Die zijn trouwens ook voorzien van hele handige oprolkoordjes om de deksels op te vangen. Bij het dichtdoen van de koffers rollen ze in zodat ze nooit tussen de kofferhelften komen.
Sportief
Zoals je kunt verwachten voelt de BMW R1200RT een beetje minder sportief aan dan de GS Adventure. Aan de 14 kg gewichtsverschil - de RT weegt 274 kg - zal het niet liggen, maar de langere overbrengingsverhoudingen merk je wel. Marginaal, dat wel, want de RT is nog altijd een zeer wendbare en snelle motorfiets. Dat komt natuurlijk enerzijds op conto van het motorblok, dat enorm levendig en snel is, hoogstens wat minder nerveus. Op constante snelheid tokkelt hij ook lekker gemoedelijk door, waarbij hij toch nog altijd een hoop punch achter de hand heeft om een langzame auto voorbij te steken. Schakel je daarvoor een keer of twee terug, dan moet je echt schrap zetten, want dan gaat de dikke bokser er als een dragracer vandoor. Schakelen doet deze BMW overigens een stuk beter dan het vorige type, dankzij de natte platenkoppeling, net als bij de GS Adventure. De Quickshifter is een leuke gadget, zolang je het gas niet al te ver open hebt. Heb je dat wel dan komt het vermogen er vooral in de lagere versnellingen toch met een schok weer in. Dat kun je zelf beter en om eerlijk te zeggen, doe ik dat zo automatisch dat ik het hele Quickshifter systeem steeds vergeet. En aangezien ik denk dat er maar weinig RT- rijders zijn die met hun toerbuffel voor de snelste ronde op Assen gaan, zie ik het nut van deze optie niet echt in.
Wendbaar
Het deel-integraal remsysteem van de nieuwe BMW R1200RT functioneert fenomenaal. Het is fel en bouwt de remkracht lekker progressief op, net als bij de GS. Wat niet zo vreemd is, want het is hetzelfde systeem. Dat geldt niet voor het rijwielgedeelte, want de RT beschikt over veel kortere veerwegen dan de GS Adventure. Dat merk je ook wel, want de vering voelt wat straffer dan bij de Adventure. Het eerste deel van de veerweg is nog vrij soepel, zodat kleine oneffenheden vlekkeloos worden weggepoetst. Daarna bouwt de vering echter vrij progressief druk op, zodat grotere oneffenheden wat feller worden doorgegeven. Pluspunt is dat het rijwielgedeelte onder bijna alle omstandigheden stabiel blijft, er is hoogstens een hele lichte gevoeligheid voor lengterichels. Verder stuurt het ding alsof hij op rails loopt. Maar dan eerder van een achtbaan dan van een spoorweg, want het ding stuurt geweldig. Ook bij de RT merk je dat het zwaartepunt laag ligt en dat de geometrie is gericht op een hoge mate van wendbaarheid. De machine laat zich dan ook heel gemakkelijk een bocht in rollen en is zelfs gemakkelijk om te gooien van een linker en rechter bocht of omgekeerd zonder dat het nerveus aanvoelt. Klasse. Je voelt ondanks de lage temperaturen ook vrij goed hoe het met de grip van de banden is gesteld en de machine blijft heerlijk stabiel, er is geen flex in het frame en de vering reageert niet op de remmen. Zoals bekend duikt de Telelever voorvork niet, waardoor hij zijn gehele veerweg over heeft om op hobbels te reageren. Bovendien verandert hierdoor de balhoofdhoek ook niet, zodat het in-of uitveren van de voorvork geen effect heeft op het stuurgedrag.
Splash&Dash
De nieuwe BMW R1200RT blinkt op vele fronten uit. Een daarvan is het comfort. Het is echt zo'n motor waarop je de hele dag rondrijdt en aan het eind van de dag nog spijt hebt dat de dag voorbij is. Als je van de GS Adventure af komt, voelt de zit op de RT in eerste instantie erg laag en een beetje krap, maar dat is slechts een illusie. Na een paar minuten ben je er aan gewend, zeker als je het zadel in de wat hogere stand zet. Dan hebben je benen alle ruimte en vallen de knieën prima in de ruimtes die daarvoor in de tankcover gereserveerd zijn. Je merkt ook meteen dat de zitting van de RT ietwat stugger is dan bij de GS Adventure. Dat merk je vooral op de langere duur. Je houdt het er gewoon veel langer op uit. Ook het nieuwe windscherm voldoet prima: met de ruit in de hoogste stand heb ik met mijn lengte nog wel wat last van turbulentie, terwijl ik ook een bijzonder koude nek krijg. Blijkbaar slaat de wind over mijn hoofd terug in mijn nek. Met de ruit op driekwart is het echter perfect, geen koude nek meer en geen gebulder aan mijn kop, maar wel perfecte bescherming tegen de weersomstandigheden. Het is ook bijzonder leuk om onderweg met de Jog Dial te spelen en te kijken wat je allemaal kunt instellen. Zo is de handvatverwarming in veel meer stappen in te stellen dan bij de GS Adventure en dat bevalt me prima. Een klein minpunt van de Jog Dial is dat je deze vaak per ongeluk raakt waardoor je navigatie ineens in een andere stand springt. Een ander minpuntje dat je tegenkomt is dat er bij het tanken benzine uit de opening begin te spatten als de tank bijna vol is. Nu hoef je dat niet zo heel vaak te doen, want de RT is best zuinig met brandstof. Hij gebruikt een liter op 16 km en dat betekent dat je bijna 400 km op de 25 litertank kunt rijden. En op deze motor doe je die afstand moeiteloos. En daarna nog een keer...
Laat hiervoor de pannekoek op een deksel glijden en keer met een snelle beweging om als je hem niet durft te flippen in de pan