Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure |
De boel flink opschudden |
De Adventure |
R1200RT |
Opties |
Conclusie |
Technische gegevens |
Herhaal bovenstaande voor volgende pannekoeken
BMW heeft met het nieuwe 1200cc boxerblok een zeer sterke troef in handen. Ten eerste omdat het motorblok een aantal minpunten van het oude blok duidelijk opheft: het blok schakelt goed en er is eindelijk en goed doseerbare koppeling. Verder is het blok enorm sterk. 125 pk klinkt tegenwoordig niet eens zo bijzonder, maar de lekkere, goed doseerbare manier waarop de trekkracht eruit komt en het brede toerengebied waarop het blok trekt maakt dat zowel de R1200RT als de R1200GS Adventure veel sneller zijn dan je op grond van hun imposante voorkomen zou verwachten. En daar blijft het niet bij, want ook de wendbaarheid van beide modellen is fenomenaal. Het lijkt erop dat BMW-kilo's maar voor de helft tellen, want de machines sturen zo licht en eenvoudig dat zelfs de bochtigste wegen geen belasting maar een genot vormen. Combineer dat met een geweldig zitcomfort, een hoge mate van protectie en een zeer pragmatische uitrusting en je kunt gerust stellen dat BMW haar iconenstatus op het gebied van toer- en allroadmachines helemaal waarmaakt. Al hangt daar wel een prijskaartje aan want goedkoop zijn BMW's nooit geweest en dat zijn ook deze machines niet. Maar misschien moeten we bij dit soort machines wat zakelijker gaan denken. Het gaat niet om de hoge aanschafprijs, maar om de lage afschrijving en het daaraan gekoppelde leasebedrag...
BMW R1200RT
TIP: Je kunt de pannekoeken ook beleggen in de pan met bijvoorbeeld plakjes ontbijtspek of appel, kaas of ananas, krentjes, ijs etc.
- Stabiel, goede windbescherming, enorm sterk en soepel blok, praktisch, verbeterde transmissie, dynamisch rijgedrag, comfortabele zit
- Bijgeluiden bij schakelen, tamelijk prijzig (zeker met opties), terug spetteren tank
BMW R 1200GS Adventure
- Stabiel, goede windbescherming, enorm sterk en soepel blok, praktisch, verbeterde transmissie, dynamisch rijgedrag
- Bijgeluiden bij schakelen, te zacht zadel, duur