Test: Kawasaki ZZR1400
Over smaken en twisten
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ZZR1400 |
De zware is je ware |
Evolutie of Revolutie? |
Over smaken en twisten |
Friesland giet oan |
Conclusie |
Technische gegevens |
Hoewel er niets zo te twisten valt als over smaak, gebied de eerlijkheid mij te vertellen dat ik in eerste instantie teleurgesteld was over het uiterlijk van de nieuwe ZZR. Eenmaal geparkeerd bij de redactie kwam er langzaam toch wat fascinatie voor het uiterlijk van de machine los, wat werd versterkt toen de motor bij mij thuis in de garage werd geparkeerd en ik de motor zittend op een krat bier een goed kon bestuderen. De ZZR1400 beschikt nog steeds over een nogal aanwezige voorpartij, met projectiekoplampen en centraal geplaatste RAM-Air inlaat. De spiegels zijn nog steeds voorzien van aerodynamische steeltjes, de geïntegreerde knippers en het robuuste voorspatbord maken de voorzijde verder compleet. Het geeft de motor een krachtig, sportief en agressief uiterlijk, terwijl de mooi doorlopende geprofileerde styling die doorloopt tot de zijkant van de kuip de motor zijn robuuste edoch elegante uitstraling geeft.
De zijkant van de machine valt op door de vier zwarte vinnen, de zwarte onderkuip en de robuuste uitlaten die gezamenlijk met de iets voorover hellende kuip het geheel een dynamisch en indrukwekkend uiterlijk geeft. De uitlaatdempers zijn zo geplaatst dat de grondspeling net als bij het vorige model gewaarborgd is. Het kontje wordt gekenmerkt door het LED achterlicht en de geïntegreerde richtingaanwijzers die zo van het vorige model zijn overgenomen. In het achtergedeelte bevinden zich ook twee uitklapbare en twee vaste bagagehaken die het vastmaken van een tas zeer eenvoudig maken. Eenvoudig, maar ontzettend slim en doordacht. Omdat het monocoque frame over het blok is gebouwd en niet buiten de stroomlijn uitsteekt was een ononderbroken stroomlijndesign mogelijk, wat de motor een fraai aanzien geeft. De afwerking en de aandacht voor detail staan op een hoog niveau, de bevestigingsschroeven van de kuip zijn uit het zicht geplaatst en het kuipwerk is bevestigd met hulp van verborgen haakjes of schroeven.. Het geheel wordt hierdoor strakker, gladder en meer aerodynamisch.
Wat meteen opvalt als ik de bierkrat inruil voor het zadel van de ZZR zijn de clipons die op een prachtige manier zijn verwerkt in de eveneens mooie kroonplaat, die is bevestigd met een de speciaal ontworpen gefreesde en geperforeerde moer van het balhoofdhuis. Diep in de kuip bevind zich het instrumenten paneel met twee grote ronde klokken voor de analoge toerenteller en de snelheidsmeter.
Design tot in het detail, deze aerodynamische spiegels die goed zicht naar achteren geven. De handgreep is voor de duopassagier, maar bij volle acceleratie is met een sjorband vastbinden eerder te adviseren
Zeg jongens, als jullie het niet erg vinden dan doe ik het ff rustig an. Anders kan ik vanavond staand de onderkant van mijn voeten gaan kietelen
Uitgebreid als de cockpit van een F16, het display van de ZZR1400. Het monocoque frame is compleet achter de stroomlijn weggewerktMet witte letters op een zwarte ondergrond zijn beide goed af te lezen In het multifunctionele LCD display zijn nu ook functies opgenomen voor buitentemperatuur en de resterende actieradius. Verder beschikt het over een brandstofmeter, versnellingsindicator, kilometerteller, klok en dubbele dagtripteller. De diverse functies zoals het huidige gemiddelde brandstofverbruik , de resterende actieradius, de accuspanning en de nieuwe buitentemperatuurmeter kunnen worden geselecteerd met de multifunctionele schakelaar op de linker stuurhelft die erg eenvoudig is te bedienen.
Tevens kan met deze schakelaar de KTRC en de powermodus worden bedient. De KTRC (Kawasaki Traction Control) kan al naar gelang de rij- en weersomstandigheden worden aangepast, terwijl de powermodus kan worden ingesteld op Full power of Low power. In totaal zijn hierdoor 8 verschillende combinaties mogelijk. De indicator voor zuinig rijden geeft aan wanneer het brandstofverbruik laag is. Je kan door deze functie een relatief laag verbruik realiseren. Vuistregel is dan wel dat je je moet houden aan een toerental dat lager licht dan 6000 t/min en een snelheid lager dan 160 km/u. De tank is standaard voorzien van een hoogwaardig rubber tankpad ter bescherming van het mooie Kawasaki metallic groen die je in het zonlicht doet genieten van de fonkelingen die dan oplichten in het spuitwerk.