Test: BMW K1600GT
Deutsche Grundlichkeit
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW K1600GT |
Deutsche Grundlichkeit |
Westerwald |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als er iets is waar de Duitsers in bijna honderd jaar motorbouw in zijn geslaagd dan is dat de geweldige reputatie van betrouwbaarheid en status, de ‘Deutsche Gründlichkeit’. Of dat werkelijk zo is laten we graag in het midden. Mijn persoonlijke ervaring met BMW is vol gemengde gevoelens en veel ergernis. Ik krijg nog nachtmerries als ik denk aan de talloze keren dat ik mijn R75/5 moest aanduwen omdat ie het weer eens vertikte te starten. En zoals maar al te vaak blijven slechte herinneringen het langst hangen en draag je dat gevoel – al dan niet terecht – jaren met je mee. Als liefhebber van alles wat maar met verbrandingsmotoren te maken heeft heb ik me dan ook altijd afgevraagd waarom men bij BMW Motorrad, in tegenstelling tot hun automobiel afdeling, zo lang bleef voortborduren op oude technieken. De stoffigheid van de modellen was nog erger dan een antieke Deux Chevaux die na vijftig jaar per toeval in een oude Franse schuur wordt ontdekt.
Dat BMW Motorrad echter al lang niet meer dat oude stoffige merk van weleer is blijkt als ik het internet ga raadplegen, en via Google een waslijst aan noviteiten onder ogen krijg die BMW als eerste motorfabrikant op motorfietsen heeft toegepast. Ga er maar even voor zitten: benzine-injectie, katalysator, para- en telelever vering, ABS, elektrisch verstelbare ruit, ergonomiepakket, rembekrachtiging, holle nokkenassen, altijd bereikbare ventieldoppen, interferentiekleppen, een quickshifter
Overzichtelijk, goed afleesbaar en van alle gemakken voorzien
Om nog maar te zwijgen van het multifunctionele display dat een Zwitsers zakmes doet verbleken
En dat alles te bedienen met de Joggle, die wel even gewenning vraagten – meest recentelijk – de adaptieve xenonverlichting op de K1600 GT en GTL. Verantwoordelijk voor de K1600 zescilinder zijn onder andere Wolfgang Mattes en Heinz Hege, die beiden al meer dan twintig jaar werkzaam zijn bij de Duitse fabrikant en daarmee deels ook verantwoordelijk zijn voor de nieuwe wind die is gaan waaien. Het was hetzelfde duo dat ook aan de voet van BMW’s eerste supersport, de S1000RR stond.
Ondanks alle lovende woorden over die S1000RR en K1600GT ten tijde van de introductie meld ik mij met de nodige dosis scepsis bij de poort van BMW Nederland in Rijswijk om de nieuwe zescilinder op te halen. De motor oogt nog forser dan een mammoettanker op de Rijn, maar heeft wel een sportieve uitstraling die niet te missen is. De eerste rit krijgen de K1600 en ik meteen de vuurdoop, dwars door de vanwege de drukke avondspits volledig dichtgeslibde A12 naar huis. Nog ietwat ongewennig probeer ik me door het verkeer te manoeuvreren en heb eerder het gevoel met een vrachtauto onderweg te zijn, maar al snel begint het te wennen en begin ik me zekerder te voelen op deze mastodont. Ik denk terug aan mijn eerste circuitervaring alweer ettelijke jaren geleden op Folembray, toen ik in de laatste bocht buitenom voorbij werd gestoken door een Pan European die al vuurspuwend van de voetsteunen en met de koffers aan de grond mij het gevoel gaf achteruit aan het rijden te zijn. Ik vroeg me altijd af hoe iemand in hemelsnaam zo hard met een tourfiets kon rijden, maar tijdens deze eerste kennismaking begint mij dat langzaam duidelijk te worden.
De rechtop zitpositie van de K1600GT is met mijn lengte van 1.78 m goed te noemen. Persoonlijk prefereer ik altijd de iets naar voren gerichte positie waarbij je echt op je billen zit en niet op de stuit, en daar zit deze BMW niet ver vanaf. Het zadel is bovendien in hoogte instelbaar, in tegenstelling tot het stuur dat – BMW ongebruikelijk – niet te verstellen is. De plaatsing van de voetsteunen is uitstekend en het geheel geeft, samen met de goede aansluiting van benen en knieën tegen de tank een goede feedback. H
Het nut is ons totaal ontgaan, maar ze staan wel stoer én je hebt weer wat te vertellen
Groot genoeg om een weekend goed voorbereid op pad te gaanet lage en centrale zwaartepunt van de motor maakt dat de fiets zeer goed in balans is. Alsof het geheel nog niet comfortabel genoeg is, is tijdens het rijden het forse windscherm traploos elektrisch verstelbaar, waardoor je je écht als Prins van Oranje in de Gouden Koets kunt wanen. Het comfort neemt nog eens toe door het ontbreken van motorwarmte, die van het voorover gekantelde motorblok goed wordt afgevoerd. Ook zijn er nog externe ‘luchthappers’ aangebracht, welke in de kuip zijn geïntegreerd en naar buiten kunnen scharnieren. Hoewel dit wel een leuke gimmick is konden we tijdens het rijden geen verschil merken, maar je hebt wél weer een verhaal voor in de kroeg.
Dat de door ons gereden K1600GT is volhangen met accessoires mag voor ons de pret niet drukken. Het veiligheidspakket à € 989,74, het Comfort pakket à € 1300,26 en de BMW navigatie (wat in feite een van BMW logo voorziene Garmin Zumo 660 is) à € 510,00 (€ 663,00 incl. voedingskabel en software voor de PC) brengt de totaalprijs van ‘onze’ K1600GT op het lustere bedrag van € 26.819,88, en zal desondanks gretig aftrek vinden onder de kopers van deze groottoerist. Het veiligheidspakket omvat de adaptieve koplampverlichting, traction control en bandenspanningscontrole, terwijl in het comfortpakket de centrale vergrendeling (ook koffers en bagagevakjes), een alarm en het welbekende ESA veringsysteem zijn ondergebracht.