Test: BMW K1600GT
Wurst und bier
Het is een open deur om te stellen dat bij BMW’s motorenfabriek in Berlijn een frisse wind is gaan waaien. Het merk, dat in 1913 haar fabrieksdeuren opende als vliegtuigmotorfabriek, geniet bijna honderd jaar na dato een enorme bekendheid en staat niet voor niets op de 16e plaats in de Top 40 Brands op internet, de lijst van bekende merken die op het wereldwijde web het meest geraadpleegd zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de automobiel afdeling, terwijl het toch motoren waren waarmee BMW haar eerste successen behaalde. De eerste BMW motorfiets was een R32 uit 1923, een boxer waarmee Frans Bieber al meteen het jaar daarop Duits kampioen werd.
Maar toch, vraag een gemiddelde voorbijganger naar Duitsland en grote kans dat je eerder ‘Wurst und Bier’ te horen zult krijgen dan BMW, laat staan BMW motorfietsen. Muziekliefhebbers zullen daarbij schermen met de welbekende Schlagerfestivals en de Beierse Bierfeesten, terwijl auto- en motorsportliefhebbers het over ‘Der Schumi’ (of tegenwoordig Sebastian Vettel), Stefan Bradl, de Porsche 911 of de roemruchte Nordschleife van de Nürburgring zullen hebben. Het zou ons echter niets verbazen als over tien jaar aan dat lustere rijtje BMW’s laatste tourbuffel, de K1600GT, aan toe kan worden gevoegd. In het Duitse Westerwald ontpopte de nieuwe zescilinder zich tot méér dan een comfortabele tourfiets. Veel meer…
Tekst: Ron Meinema
Fotografie: Vincent Burger
Deutsche Grundlichkeit
Als er iets is waar de Duitsers in bijna honderd jaar motorbouw in zijn geslaagd dan is dat de geweldige reputatie van betrouwbaarheid en status, de ‘Deutsche Gründlichkeit’. Of dat werkelijk zo is laten we graag in het midden. Mijn persoonlijke ervaring met BMW is vol gemengde gevoelens en veel ergernis. Ik krijg nog nachtmerries als ik denk aan de talloze keren dat ik mijn R75/5 moest aanduwen omdat ie het weer eens vertikte te starten. En zoals maar al te vaak blijven slechte herinneringen het langst hangen en draag je dat gevoel – al dan niet terecht – jaren met je mee. Als liefhebber van alles wat maar met verbrandingsmotoren te maken heeft heb ik me dan ook altijd afgevraagd waarom men bij BMW Motorrad, in tegenstelling tot hun automobiel afdeling, zo lang bleef voortborduren op oude technieken. De stoffigheid van de modellen was nog erger dan een antieke Deux Chevaux die na vijftig jaar per toeval in een oude Franse schuur wordt ontdekt.
Dat BMW Motorrad echter al lang niet meer dat oude stoffige merk van weleer is blijkt als ik het internet ga raadplegen, en via Google een waslijst aan noviteiten onder ogen krijg die BMW als eerste motorfabrikant op motorfietsen heeft toegepast. Ga er maar even voor zitten: benzine-injectie, katalysator, para- en telelever vering, ABS, elektrisch verstelbare ruit, ergonomiepakket, rembekrachtiging, holle nokkenassen, altijd bereikbare ventieldoppen, interferentiekleppen, een quickshifter
Overzichtelijk, goed afleesbaar en van alle gemakken voorzien
Om nog maar te zwijgen van het multifunctionele display dat een Zwitsers zakmes doet verbleken
En dat alles te bedienen met de Joggle, die wel even gewenning vraagten – meest recentelijk – de adaptieve xenonverlichting op de K1600 GT en GTL. Verantwoordelijk voor de K1600 zescilinder zijn onder andere Wolfgang Mattes en Heinz Hege, die beiden al meer dan twintig jaar werkzaam zijn bij de Duitse fabrikant en daarmee deels ook verantwoordelijk zijn voor de nieuwe wind die is gaan waaien. Het was hetzelfde duo dat ook aan de voet van BMW’s eerste supersport, de S1000RR stond.
Ondanks alle lovende woorden over die S1000RR en K1600GT ten tijde van de introductie meld ik mij met de nodige dosis scepsis bij de poort van BMW Nederland in Rijswijk om de nieuwe zescilinder op te halen. De motor oogt nog forser dan een mammoettanker op de Rijn, maar heeft wel een sportieve uitstraling die niet te missen is. De eerste rit krijgen de K1600 en ik meteen de vuurdoop, dwars door de vanwege de drukke avondspits volledig dichtgeslibde A12 naar huis. Nog ietwat ongewennig probeer ik me door het verkeer te manoeuvreren en heb eerder het gevoel met een vrachtauto onderweg te zijn, maar al snel begint het te wennen en begin ik me zekerder te voelen op deze mastodont. Ik denk terug aan mijn eerste circuitervaring alweer ettelijke jaren geleden op Folembray, toen ik in de laatste bocht buitenom voorbij werd gestoken door een Pan European die al vuurspuwend van de voetsteunen en met de koffers aan de grond mij het gevoel gaf achteruit aan het rijden te zijn. Ik vroeg me altijd af hoe iemand in hemelsnaam zo hard met een tourfiets kon rijden, maar tijdens deze eerste kennismaking begint mij dat langzaam duidelijk te worden.
De rechtop zitpositie van de K1600GT is met mijn lengte van 1.78 m goed te noemen. Persoonlijk prefereer ik altijd de iets naar voren gerichte positie waarbij je echt op je billen zit en niet op de stuit, en daar zit deze BMW niet ver vanaf. Het zadel is bovendien in hoogte instelbaar, in tegenstelling tot het stuur dat – BMW ongebruikelijk – niet te verstellen is. De plaatsing van de voetsteunen is uitstekend en het geheel geeft, samen met de goede aansluiting van benen en knieën tegen de tank een goede feedback. H
Het nut is ons totaal ontgaan, maar ze staan wel stoer én je hebt weer wat te vertellen
Groot genoeg om een weekend goed voorbereid op pad te gaanet lage en centrale zwaartepunt van de motor maakt dat de fiets zeer goed in balans is. Alsof het geheel nog niet comfortabel genoeg is, is tijdens het rijden het forse windscherm traploos elektrisch verstelbaar, waardoor je je écht als Prins van Oranje in de Gouden Koets kunt wanen. Het comfort neemt nog eens toe door het ontbreken van motorwarmte, die van het voorover gekantelde motorblok goed wordt afgevoerd. Ook zijn er nog externe ‘luchthappers’ aangebracht, welke in de kuip zijn geïntegreerd en naar buiten kunnen scharnieren. Hoewel dit wel een leuke gimmick is konden we tijdens het rijden geen verschil merken, maar je hebt wél weer een verhaal voor in de kroeg.
Dat de door ons gereden K1600GT is volhangen met accessoires mag voor ons de pret niet drukken. Het veiligheidspakket à € 989,74, het Comfort pakket à € 1300,26 en de BMW navigatie (wat in feite een van BMW logo voorziene Garmin Zumo 660 is) à € 510,00 (€ 663,00 incl. voedingskabel en software voor de PC) brengt de totaalprijs van ‘onze’ K1600GT op het lustere bedrag van € 26.819,88, en zal desondanks gretig aftrek vinden onder de kopers van deze groottoerist. Het veiligheidspakket omvat de adaptieve koplampverlichting, traction control en bandenspanningscontrole, terwijl in het comfortpakket de centrale vergrendeling (ook koffers en bagagevakjes), een alarm en het welbekende ESA veringsysteem zijn ondergebracht.
Westerwald
Eenmaal op de snelweg richting het Duitse Westerwald aanbeland wordt duidelijk hoe ontspannen de K1600GT eigenlijk is. De motor is dankzij z’n verstelbare ruit, vering en stabiliteitsprogramma geheel naar de omstandigheden aan te passen, en
Fraai ingebouwd, en bovendien alleen uitneembaar met de ruit in de hoogste stand
En da's wel zo handig mocht je het spoor even bijster zijn geraaktbovendien heb je dankzij de goed geplaatste en fraaie spiegels een goed zicht naar achteren. Met de vrolijke klanken van Shakira uit het audiosysteem (waren we nog vergeten, weer zo’n optie waar € 1.279,33 voor moet worden betaald) vliegen de normaal zo vervelende snelwegkilometers voorbij als een attractie op de Efteling. Het audiosysteem is via een netjes in een van de opbergvakken verwerkte USB aansluiting op je iPod voorbereid en kan via BlueTooth communiceren met je iPhone of de navigatie, die langs boven in het dashboard wordt geschoven. Tijdens een koffiestop de navigatie met het oog op eventuele diefstal demonteren is niet nodig, eenmaal de contactsleutel uit het slot zakt de verstelbare ruit in de laagste stand, waardoor de navigatie niet meer kan worden verwijderd. Zet je de motor weer op contact, dan wordt automatisch de laatst gekozen stand van de ruit weer opgezocht. Het dashboard is zondermeer mooi vormgegeven en via een multicontroller, een soort draaibare muis aan de linker stuurhelft, eenvoudig te bedienen. Nadeel is wel dat hierdoor de normale bedieningsknoppen van knippers en dergelijke net wat verder weg zitten dan je gewend bent. Ook is het raadzaam om de bediening eerst stilstaand goed te oefenen, om tijdens het tijden niet voor verrassingen te komen staan.
Van de andere kant, de weg kwijtraken is in dit gebied ook geen straf, ware het niet voor die vervelende pollen. Ik zou toch zweren dat we die Duc al eerder waren tegengekomen
Waren we tijdens de eerste kilometers al direct onder de indruk van het krachtige motorblok met werkelijk fenomenaal koppel van 175 Nm bij 5.250 toeren per minuut, die zich zelfs in zesde versnelling probleemloos tot 700 toeren liet afknijpen, dat wordt nog beter als eenmaal de grens gepasseerd de gaskraan flink kan worden opengedraaid.
Dit is waar 't allemaal om draait, de nieuwe zescilinder die amper breder is dan een gewone vier-in-lijn. In één woord ge-wel-dig
Klinkt ook zonder Shakira uit de speakers zondermeer vet. En ziet er ook niet verkeerd uitTikkie terug naar de derde versnelling en de 1600 GT verandert van een brave Golden Retriever in een snelle Greyhound die bovendien brult als een leeuw. Wat een waanzinnig geluid dat er dan uit de vette zescilinder komt, fe-no-me-naal. Alsof je met een Ferrari of Lamborghini aan het rijden bent. Gevoelsmatig denk je dat de motor dik 16.000 toeren aan het maken is, wat in werkelijkheid er zo’n 7.000 blijken te zijn. Voor ik het weet is de 200 km/u barrière al lang doorbroken, waarbij de motor niets aan stabiliteit blijkt in te boeten. Daar kan een Pan nog iets van leren. Het enige wat ons opviel op deze in Nederland ver illegale snelheid was het vacuümeffect achter de ruit, wat snel kon worden opgelost door de ruit in de laatste stand te zetten. De top van deze met accessoires volhangen K1600GT lag rond de 240 km/u, wat voor een fiets van dit kaliber meer van voldoende is. De aanwezige cruise control mag daarbij niet worden vergeten, waardoor ontspannen rijden een extra dimensie krijgt. Nadeel van de cruise control was wel dat via de rem deactiveren ook meteen ‘remmen’ betekent, iets meer speling op de remhendel was welkom geweest. Alternatief is om de cruise control via het knopje op de linker stuurhelft uit te zetten, maar ook dat is niet echt ideaal. Ook de bediening van het knipperlicht is niet echt ideaal, het bekende klikje ontbreekt waardoor het niet altijd duidelijk is of je ‘m wel of niet hebt aangezet.
Als de snelweg heeft plaats gemaakt voor de betere stuurwegen richting ons hotel in Nistertal en de eerste bochten zich aandienen kan het aftasten van de stuureigenschappen van de K1600GT gaan beginnen. Een ervaring die in één woord als ongekend kan worden omschreven. Sterker, het is een ervaring die ik niet eerder op straat met een motorfiets mocht beleven. Het gevoel van stabiliteit en zonder morren volgen van elke gekozen lijn, zonder onder- of overstuur geeft al snel zoveel vertrouwen dat we onze nieuwsgierigheid nóg meer Als ik hier nou eens een wheelie ga maken, om te illustreren hoe krachtig de fiets is? Na 28 pogingen besloot Burger de strijd toch maar te stakenwordt aangewakkerd om te kijken wanneer het rijwielgedeelte zal beginnen te kraken. En dat duurt lang, kunnen we je zeggen, want de K1600GT geeft werkelijk geen krimp. Waanzinnig hoe goed deze fiets blijkt te sturen, waar ongetwijfeld de goede Metzeler Roadtec Z8 banden ook debet aan zullen zijn. Ondanks de vrachtlading aan koppel blijft het – alleen al vanwege het geluid – veel te leuk om te schakelen, al blijkt deze nog steeds over BMW’s welbekende klak te beschikken. Meer dan eens kijken mensen verbaast om als de motor langszij komt brullen, in de gedachte een vette Porsche of Lamborghini te zullen zien. Sterker, het is de eerste motor waar we van durven te stellen dat ie de meest fervente supersport rijder, die het voorover zitten beu is maar nog steeds wel wil knallen, niet teleur zal stellen. Hard knallen én comfortabel, het kan blijkbaar dus wel. Dankzij de ESA vering kan bovendien met een druk op de knop de vering worden aangepast, wat een welkome aanwinst was op de soms slechte wegen waar de fiets als Hovercraft overheen leek te zweven.
Doet niet veel onder voor menig supersport, qua sturen en knallen en zeker ook remmenDat de motor daarbij over meer dan voldoende grondspeling beschikt blijkt uit het feit dat pas tijdens de fotoshoot, waarbij meermaals dezelfde bocht wordt aangedaan, we in staat waren de voetsteunen aan de grond te rijden. Hetgeen ook alles zegt over het vertrouwen wat de toerbuffel uitstraalt, het voelt zo goed dat je al snel veel harder en platter durft te gaan dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden. Uiteindelijk gaat het zo plat dat ik bijna een bermpaaltje met de spiegel aan weet te tikken. Zo goed als de motor stuurt, zo goed zijn ook de remmen van de GT. Het deelintegraal remsysteem met 320 mm remschijven is goed doseerbaar en weet een goede vertraging te realiseren die niet veel voor een supersport zal onderdoen. Ook de koppeling is vederlicht te bedienen, hoewel er wel een vreemd gevoel ontstaat als je bij deellast van ’t gas gaat, wat op het conto van de ingebouwde bekrachtiging in combinatie met de antihop kan worden geschreven. De versnellingsbak schakelt uitermate zeker en soepel, alleen gaat -zoals gezegd- het inschakelen van de eerste versnelling met een welbekende ‘klak’ gepaard. Dankzij de dubbele haakse overbrenging op de cardan zijn bovendien geen reactiekrachten in de aandrijflijn te bespeuren. De K1600GT bleek gedurende onze testperiode een meer dan acceptabel verbruik te hebben, gemiddeld kwamen we altijd wel 15 kilometer ver op 1 liter Euro loodvrij, wat voor een motor van dit kaliber zeker netjes te noemen is. Tel daar de dikke 24 liter brandstofvoorraad bij op en je weet dat je eerder koffie dan benzine zult tanken
Conclusie
Het zuivere Gran Tourismo gevoel, dat was de droom die BMW voor ogen had tijdens de ontwikkeling van de K1600GT. Alle scepsis op voorhand ten spijt kan ik dat alleen maar met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. En dat doet de motor zoals wij ‘m reden eigenlijk nog geen recht, de uitgangspunten van de fabriek uit Berlijn zijn ruimschoots overtroffen. Uitgangspunten die ik op voorhand als gek had verklaard.
Sinds de introductie van de K1600GT wordt de fiets veel vergeleken met de groottoerist pur sang, de Honda GoldWing, maar eigenlijk is dat vergelijk helemaal niet op z’n plaats. De K1600GT is een mix van dynamiek, stijl, comfort en een flinke portie van supersport genen. Het zuivere Gran Turismo gevoel van de GoldWing wordt hierdoor ruimschoots overschreden en zet een nieuwe maatstaf in de motorwereld. Nu nog een K1600 naked en een S1600RR en het verhaal is compleet…
- Wat een beest, sportief sturen, veelzijdiger dan een Zwitsers zakmes
- beetje vreemd gevoel in koppeling met gaswisselingen, bediening cruise control, toch wel prijzig met alle accessoires
Technische gegevens
Motor | |
Type | 6-cilinder-in-lijn |
Koelsysteem | waterkoeling |
Cilinderinhoud | 1.649 cc |
Boring x slag | 72 x 67,5 mm |
Compressieverhouding | 12,2:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | BMW motormanagement BMS-X |
Starter | electrisch |
Benzinetoevoer | benzine injectie |
Smering | dry sump" |
Vermogen | 158 pk @ 7.750 tpm |
Koppel | 175 Nm @ 5.250 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, helical |
Primaire reductie | tandwielen |
Finale reductie | cardan |
Koppeling | nat meerplaten, hydraulisch bediend |
Chassis | |
Frame | aluminium brugframe, dragend motorblok |
Wielbasis | 1.680 mm |
Balhoofdhoek | 27,8° |
Naloop | 108,4 mm |
Vering voor | BMW Motorrad Duolever, instelling via ESA |
Vering achter | BMW Motorrad Paralever, instelling via ESA |
Veerweg voor | 125 mm |
Veerweg achter | 135 mm |
Voorrem | dubbele schijf 320mm, 4 zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf 320mm, 2-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 17" |
Achterband | 190/55 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.324 mm |
Breedte | 1.000 mm |
Hoogte | 1.440 mm |
Zadelhoogte | 810/830 mm (laag zadel: 800/780mm) |
Rijklaar gewicht | 319 kg |
Tankinhoud | 24 liter |
Reserve | 4 liter |
gegevens | |
Klein rijbewijs | nee |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 23.250,00 (€ 26.819,88 exclusief Zumo 660 à € 510,00 voor 'onze' uitvoering) |
Importeur NL | BMW Nederland |
tel: 070-4133222 | |
www.bmw.nl |