Designslag: CB1000R vs Z1000
5: Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Designslag: CB1000R vs Z1000 |
2: Fashion Week |
3: Jasje, Dasje |
4: Vorm en Functie |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Dus wat onderscheidt ze nou werkelijk? Behalve dat het in de praktijk uitkomt op bijzonder weinig is het uiteindelijk toch de vraag of je liever een (marginaal) scherper stuurgedrag prefereert of een (marginaal) gewilliger vermogensafgifte. Maar denk daarbij niet dat de ander dan ineens niet de bocht om te krijgen is of niet vooruit wil komen. Ook vertragen doen beide machines keurig netjes, al is dit door het ontbreken van ABS op de Kawa niet tot het gaatje onderzocht. Meer dan ooit is het dus een kwestie van smaak en voorkeur. Is dit de toekomst van het zware naked segment? De tijd zal het leren.
In tegenstelling tot veel ontwerpen in de modewereld die hetzij de straat en de gewone man nooit zullen halen, hetzij slechts bereikbaar zijn voor een enkeling, dienen zowel Honda als Kawasaki ondanks hun strakke maatpak aan het eind van de dag nog gewoon hun motoren aan de man te brengen. Dat betekent dat wat je ook doet, er nog steeds mee ereden dient te kunnen worden en juist dat zit bij beide motoren prima voor elkaar. Eenmaal plaatsgenomen op de motor is er niets wat je tegenhoudt er mee et doen wat je met een andere motor ook zou willen. Daarij komen onberispelijke eigenschappen die zowel het merk als het sgment waarin deze machines opereren van ze verwachten en uiteindelijk het uiterlijk nog eens complmenteren. Net zoals je een driedelig designkostuum niet zult aantreffen in combinatie met dreadlocks, een baard, biervlekken en een heavy metal concert zul je je met deze motoren ook niet zomaar als een halve zool door het verkeer begeven, daar zijn ze in eerste instantieveel te netjes voor. Dat neemt echter niet weg dat het niet kán; iedereen heeft recht om uit zijn dak te gaan, of je nu al een week in je festivalkleren loopt of net uit je werk komt.