Designslag: CB1000R vs Z1000
2: Fashion Week
Inhoudsopgave |
---|
Designslag: CB1000R vs Z1000 |
2: Fashion Week |
3: Jasje, Dasje |
4: Vorm en Functie |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Twee jaar om precies te zijn. want met de nieuwe Z1000 doet Kawasaki dit trucje nog eens dunnetjes over, en hoe. Om maar meteen van het gezeik af te zijn heeft de Heavy Industries gewoon alles uit de kast getrokken en is als een moderne David Hockney met schuim op de bek over de tekentafel heen gekropen. Dat heeft vervolgens, na waarschijnlijk enkele borrels met de ‘het moet ook nog kunnen rijden’ afdeling, geleid tot wat we hier voor ons zien. En wat krijg je dan, Japanser kan het haast niet. Het lijkt wel alsof Kawa het complete Japanse uitdos-opsmuk-pimp erfgoed heeft willen samenvatten in één machine. Zoals de lokale stedeling zich normaliter te buiten gaat aan spoilers, bumpers, verlagingssets, ledverlichting en overige zaken op alles wat rijdt, van bestelbus tot vouwwagen, heeft een pienter Japannertje gedacht ‘als wij dat nou eens al bij voorbaat doen, koopt iedereen ónze motor!’ en plantte spontaan een zetel in slangenledermotief op een van de modellen. Wie weet wordt de catalogus nog uitgebreid met vergulde en parelmoer accessoires. En een gouden ketting.
Metropolitain
Het valt moeilijk meer te ontkennen dat deze twee motoren heel veel aandacht besteden aan hun uiterlijk. Dat wordt vervolgens ook gevraagd van de kijker, met zo’n statement op designgebied moét je wel een mening hebben. Dat speelt dus ook hard mee in het besluit een van deze twee machines te kopen. Apart, want het betreft uiteindelijk nog steeds naked bikes. Aan de andere kant heeft niemand gezegd dat naked bikes niet kunnen combineren met design, integendeel. Deze twee voorbeelden zijn het bewijs dat je ook zonder kuip aandacht kunt besteden aan het uiterlijk. Dat er vervolgens wel vragen kunnen rijzen over de grenzen van het acceptabele, oftewel ‘is het nog een naked of niet’ wordt op de koop toegenomen. En dát die vraag gesteld wordt is niet zo vreemd. Kijk vooral naar de Kawasaki en zie wat men bedoelt; de hele koplamp- en tellerunit is zó uit de kluiten gewassen dat het andere motoren mét kuip voorbijsteekt. Het spatbord sluit er netjes bij aan en zelfs de voorvork is verstopt achter fraai ontworpen plastic. Het blok, weliswaar nieuw en met oog voor detail ontworpen, wordt voor een deel weer aan het oog onttrokken door radiateurkapjes en onderbak dus tja…naked? Om het nog erger te maken wordt menig supersport voorzien van zo min mogelijk plastic, dus de grens vervaagt zienderogen. Tegelijkertijd is het nog wel gewoon een motor zonder échte stroomlijn en blijft de essentie zichtbaar. Terug op het hele idee van ‘waarom zou een naked geen design verdienen’ is het antwoord dus ook eerlijk: geen idee, ’t staat nog best goed.