Zoeken

Test: Yamaha R1 vs. Suzuki GSX-R1000

IJzige kou

27 mei 2009
Inhoudsopgave
Test: Yamaha R1 vs. Suzuki GSX-R1000
IJzige kou
Yamaha R1
Suzuki GSX-R1000
Zo kan het dus ook
Conclusie
Technische gegevens

IJzige kou

Het is nu, met de stralende feestdagen vers achter ons, nog maar amper voor te stellen hoe anders ons klimaat er minder dan twee maanden geleden voorstond. Twee maanden waarin ik al lang en breed had gedacht deze test op papier te zetten, maar direct na afloop van deze test werd geplaagd door een acute onsteking in mijn schouder. Doktorsadvies: rusten, veel rusten en vooral niet achter een computer gaan zitten. En dus was het wachten, lang wachten totdat ik eindelijk weer in staat was mijn gedachten op papier te zetten.

R1GSX0152.jpg

Daar sta je dan, de weersvoorspellingen geven de komende dagen slechts één droge dag in het vooruitzicht, gevolgd door regen, regen en nog eens regen. Uitgerekend op het moment dat de twee dikke superbikes bij onze redactie worden geparkeerd slaat het weer volledig om. Maart roert zijn staart en april doet wat het wil en dat zullen we weten ook. En nou is dat allemaal nog niet zo’n ramp, maar met een graadje of twaalf houdt het al niet echt over, helemaal niet als de outfit bestaat uit een leren overall die in de zomer heerlijk is met al die gaatjes. R1GSX0120.jpgWat thermokleding met windbreaker en een jasje over de overall heen zijn de kunstgrepen om de dagen toch nog een beetje fatsoenlijk door te komen, maar toch had ik het me allemaal iets anders voorgesteld toen ik in Spanje ten tijde van de GSX-R1000 introductie nog riep graag de nieuwe Soes in onze eigen speeltuin aan te tand te willen voelen. Per slot van rekening zijn we wel met pak-em-beet 350 paardenkrachten onderweg en is het gissen naar de pattexfactor van het zwarte rubber dat de glimmende zijde van deze fietsen vooral boven moet zien te houden.

R1GSX0140.jpgOmdat de buitentemperatuur nou niet echt op het niveau “lekker lang toeren” lag werd besloten om het eerste stuk van de trip maar eens ouderwets over de snelweg te jakkeren. Ideaal om eens te kijken welke van de twee superbikes de meeste bescherming biedt tegen de snijdende wind en of de zithoudingen van beide machines nou zoveel van elkaar afwijken. Ondanks het feit dat de Suzuki qua stroomlijn net iets smaller is dan de Yamaha hebben ze wel weten te bereiken dat de windbescherming een fractie beter is. Wat ook meespeelt, is natuurlijk de zithoogte en hoe je daardoor op de motor zit. Bij de Suzuki zit je voor je gevoel meer ‘in’ de motor en heb je een forse tank voor je. Voordeel hiervan is dat je veel contact met je motor hebt. Ten opzichte van de Yamaha voelt de Suzuki wel veel groter en logger aan. Komt ook nog bij dat op de Yamaha je meer ‘op’ de motor zit. Maar al met al geen klagen op beide motoren, de gemiddelde Nederlander heeft niet te klagen over gebrek aan ruimte, toch wel even wat anders dan zo’n krappe 600, hoewel de moderne 1000 daar ook niet ver meer vanaf zit.

R1GSX0131.jpg

Lekker rechtdoor rijdend op de snelweg is er natuurlijk ook genoeg tijd om eens een blik het instrumentarium te werpen. Stiekem weten wij ook wel dat je dat beter stilstaand kan doen, maar ja..eigenwijs hè. Wat eigenlijk direct opvalt, is dat de Yamaha tegenwoordig ook een mode selector heeft. De Suzuki heeft dit al wat langer, een mode A/B/C. Waarbij A gewoon full power heeft en C voor in de regen is. R1GSX0161.jpgB is gelijk aan A alleen dan net wat minder power. Nou heeft Yamaha dit niet gewoon klakkeloos gekopieerd maar hebben ze hun eigen draai gegeven aan de mode selector. Bij het starten van de motor is de mode ‘normal’. Je hebt dan nog de keuze tussen A en B. B is zonder meer de regenstand. Aangezien mode normal al full power is was er toch enige twijfel wat A dan wel niet zou doen. Na enige twijfel toch maar eens de schakelaar omgehaald en na enige krachttermen went het wel, maar man man man wat hebben ze bij Yamaha een lol gehad bij het ontwikkelen hiervan, dat kan niet anders. De gasrespons is gewoon bruut, zeer direct en dat betekent dus dat mode A niet geschikt is voor het normale werk. Gedachtes aan wat je 's avonds wil gaan eten zijn gegarandeerd goed voor een oops-momentje. Heeft Suzuki ervoor gekozen om het vermogen en de beleving wat terug te schroeven bij de modi die afwijken van standaard, bij Yamaha denken ze hier dus duidelijk anders over. Leuk extraatje wat ze bij Yamaha ook nog toegevoegd hebben aan het dashboard is een aantal streepjes die aangeven hoever je je gas hebt openstaan op dat moment. Niet echt heel nuttig, maar meer een leuke gadget. Op beide motoren is het verdere display duidelijk genoeg om alle benodigde info zoals het toerental, de snelheid en de gekozen versnelling snel af te lezen.

R1GSX0179.jpg R1GSX0221.jpgInstrumentarium

Beide motorfietsen beschikken over een compact en overzichtelijk display. Terwijl bij Suzuki alleen in detail het een en ander werd aangepast beschikt de Yamaha over een compleet nieuw vormgegeven unit. Beide units beschikken over dubbele tripmeters, reserve tripmeter, versnellingsindicator, (instelbare) schakellamp en een laptimer. Daarnaast is bij de R1 ook nog eens de stand van het gas af te lezen, alleen wat dat nou voor nut heeft...

Beide fietsen zijn voorzien van een mode-selector die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. Bij Yamaha zit de schakelaar op de rechter stuurhelft, bij de Suzuki op de linker stuurhelft.

R1GSX0136.jpg

Acceleratie
Door de testperiode heen hebben we verschillende acceleratietests uitgevoerd om het verschil in vermogen te testen. Volgens de fabrieksopgave schelen de motoren namelijk maar 3 pk en 1.5 Nm, beide in het voordeel van de Suzuki trouwens. Nou zijn dit te verwaarlozen verschillen maar tijdens de testjes bleek toch wel dat het sterke punt van de Suzuki in het toerengebied rond de 6000 toeren ligt. De R1 heeft dan flink het nakijken, zelfs met het ondertussen beruchte standje A. Wel grappig was dat de eerste meters bij dat standje toch voor de Yamaha waren door de ongelofelijk directe gasrespons. Vanaf de 8000 toeren wordt het een ander verhaal, dan heeft de Yamaha toch lichtjes het voordeel. Het vermogen van de Suzuki is over de hele linie uitgesmeerd en in vergelijking daarmee is de Yamaha toch wat piekeriger. Ondanks Crossplane krukas techniek...