Test: Yamaha R1 vs. Suzuki GSX-R1000
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha R1 vs. Suzuki GSX-R1000 |
IJzige kou |
Yamaha R1 |
Suzuki GSX-R1000 |
Zo kan het dus ook |
Conclusie |
Technische gegevens |
Conclusie
Twee vette supersports als de GSX-R1000 K9 en de Yamaha YZF-R1 onder oer-Hollandse (weers)omstandigheden aan de tand voelen, dat is vragen om problemen. Hoe onweerlegbaar de argumenten ook waren om als Nederlandstalig online magazine de motoren niet in verweggistan, maar 'rundumhausen' te testen, de keiharde praktijk van twee dagen verblijf in het Duitse Eifelgebied onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden maakte al snel duidelijk dat dit niet de meest ideale omstandigheden zijn om twee superbikes stevig aan de tand te voelen. Toch is ons uitstapje zo vroeg in het voorjaar niet geheel zinloos geweest, alleen al vanwege het feit dat het nog steeds fietsen voor op de openbare weg zijn en potentiele kopers precies hetzelfde met deze fietsen zullen gaan doen. Per slot van rekening heeft niet iedereen een circuit in zijn achtertuin of het banksaldo van een gemiddeld bankdirecteur.
Desondanks is het geen eenvoudige taak om uit deze twee kandidaten een winnaar aan te wijzen, aanwijzen van een winnaar impliceert namelijk ook dat er een verliezer is en daarmee doe je beide fietsen absoluut tekort. Beide motoren hebben een dusdanige indruk achtergelaten dat we niet kunnen spreken van dé winnaar en een verliezer. De R1 is pure beleving, het geluid, de motor karakteristiek, het makkelijke sturen, het helpt allemaal mee aan een intense beleving van het motorrijden. Aan de andere kant staat de GSX-R die zich heel erg gemakkelijk laat rijden en meer aanvoelt als een grote goedzak vergeleken bij de R1, maar waarmee je ondertussen wél knoerthard aan het rijden bent. Juist dat speelse gemak en een sterk middengebied maken de Gixxer weer een lekkere motor.
Kortom, ga je voor de beleving, hou je van racen en heb je wat extra euro’s over, dan is de R1 jouw winnaar en kun je met een gerust hart naar een Yamaha dealer om de 2009 R1 te bestellen. Ga je echter voor rijgemak en een wat betere windbescherming, kortom wat bruikbaarder op de openbare weg maar goed genoeg om tijdens het racen stiekem aan te pikken bij de R1, dan is de GSX-R jouw winnaar.
Daarnaast hou je ook nog eens aardig wat Euro's in je broekzak, waarmee je jezelf op een overheerlijke Pizza kunt trakteren in een gezellig restaurant aan het Gardameer. Buiten de deur is het namelijk altijd beter eten...