Zoeken

Test: Suzuki Intruder M1500

6: Conclusie

5 juni 2009
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Intruder M1500
2: State of the art
3: Niet verkeerd
4: Het kwartje valt
5: Onbetaalbaar
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Conclusie

Suzuki Intruder M1500Of het een kwestie is van onbekend maakt onbemind, of dat het door de omstandigheden is gekomen. Feit is dat wij bij Motorfreaks de laatste tijd maar weinig cruisers hebben gereden en getest. Als het is gekomen dat we niet snel iets anders eten dan we gewend zijn of dat we door vooroordelen niet op cruisers hebben gereden, kan er nu wel eens verandering in komen. De nieuwe Suzuki Intruder M1500 neemt namelijk er gemakkelijk vooroordelen over dit soort motoren weg en geeft de essentie van cruisen weer.

De M1500 komt qua uiterlijk niet alleen goed voor de dag, rijden op deze nieuwe Intruder is absoluut geen straf. De berg koppel – niet voor niks wordt deze Intruder bij de powercruisers ingedeeld - die al bij zeer lage toeren tot je beschikking staat maakt het rijden leuk en een ware belevenis. Mede door die newtonmeters heb je maar weinig last van het toch wel forse drooggewicht. Datzelfde gewicht is tevens geen belemmering voor het stuurgedrag. En wie zegt dat er met cruisers niet te sturen valt, heeft niet op deze M1500 gereden. Tuurlijk zit er verschil in met ander soort motoren, maar net zoals andere aspecten – zoals het remmen – moet je je aanpassen aan de soort motor waar je op rijdt en in dit geval is het toverwoord cruisen. Voor wie niet weet wat je daar onder moet verstaan, zal gewoon eens een ritje op de M1500 moeten maken.

Mocht je een lange cruise willen gaan maken met de M1500 zal je wel af en toe protest van je achterwerk krijgen. Ondanks dat de zit erg relaxed en comfortabel is, is het zadel minder geschikt voor lange ritten. Onafhankelijk van de lengte van de rit, maar wel van de ondergrond is de vering vooral ingesteld op een effen ondergrond. Bij het schakelen produceert de M1500 veel mechanisch geluid. Door de breedte van het stuur, rijeigenschappen bij lage snelheden en zeer beperkte bagagemogelijkheden is de M1500 misschien niet direct geschikt voor bijvoorbeeld dagelijks gebruik. Of je moet dagelijks even tot rust willen komen en daar kan je absoluut de M1500 voor gebruiken.

  • Zithouding, looks, stuureigenschappen, ‘rustgevend’
  • Mechanisch geluid schakelen en ventilator, ‘zoekende’ injectie

Suzuki Intruder M1500