Zoeken

Test: Aprilia Shiver 750 GT ABS

Vermogensbank

10 augustus 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Shiver 750 GT ABS
S of GT
ABS
RST
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

Vermogensbank

Op de Shiver kan je kiezen uit drie verschillende mappings: Sport, Touring en Rain. Zoals in deze test al is te lezen, zit er onderling een erg groot verschil in het rijden als je wisselt tussen de standen. Rede te meer om eens op een vermogensbank te kijken hoe of het gevoel overeen komt met de vermogensuitdraaien. Bij Team Liemers Motoren te Lathum stond een Fuchs bank tot onze beschikking om met 1 motor 3 runs te maken.

Aprilia Shiver 750 GT ABS vermogensuitdraai

De vermogensuitdraai op de Fuchs bank. De rode lijn is van de Sportstand, blauw is de Toerstand en de groene lijn geeft het vermogen en de koppel weer als de Shiver in de Rain mapping staat.

Als eerste valt op dat de 95 Pk die Aprilia opgeeft voor de Shiver niet gehaald wordt. Tijdens de runs bleef de Shiver steken op 86 en 87 paardenkrachten in respectievelijk de Sport en Touring stand. Dit bij ongeveer 750 toeren per minuut minder dan de opgegeven 9000. Het aantal Newtonmeters zit dichter bij de waardes uit Noale. Op de vermogensbank kwamen wij tot maximaal 79,5Nm tegen de 81Nm van Aprilia. We hadden er zo’n 500 toeren minder voor nodig dan is opgegeven.

Vergelijken we de verschillende mappings, dan valt gelijk op dat tussen de Sport en Touring in de hogere toeren weinig tot geen verschil zit. Onder de 3000 toeren des te meer en wordt het ‘gevoel’ op papier neergezet. In de sport stand reageert de Shiver niet alleen erg direct op elke beweging van het gas, er komt ook een gevoel van pittige tante naar boven. In de toerstand is dit veel minder aanwezig. Het komt en reageert allemaal wat gemoedelijker. Tot 3000 toeren bouwt de Shiver in de toerstand zowel het vermogen als het koppel langzaam maar gelijkmatig op, zeker ten opzichte van de sportstand. Daar is de koppelskromme al veel vlakker en staan er veel meer paarden te trappelen. Bij beide standen valt wel op dat ze erg mooi gelijkmatig zijn en geen dips vertonen.

De regenstand daar in tegen is een stuk minder gelijkmatig. Diverse pieken en dalen zijn terug te vinden in het vermogen en de koppel. De stand zit er natuurlijk op om juist in slechte omstandigheden te rijden dus zal je tijdens het rijden mogelijk minder last van deze onregelmatigheden hebben. In de ‘geknepen’ stand produceert de Shiver maximaal 70,6 paardenkrachten. Ruim 15 minder dan in de Sport en Touring. Het maximale koppel wat gehaald wordt blijft in deze stand steken op 6,3 kgm oftewel 61,8Nm bij 5.900 toeren per minuut.

Met dank aan: Team Liemers Motoren