Test: Aprilia Shiver 750 GT ABS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia Shiver 750 GT ABS |
S of GT |
ABS |
RST |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Conclusie
Je neemt een naakt model, er wordt wat extra plastic aan toegevoegd op en voilá… er staat een nieuw model. Erg simpel, maar het moet wel op de plaats vallen om te slagen in dit concept. Aprilia is met de Shiver GT zonder meer in geslaagd. Het lijkt niet alleen of de Shiver van de eerste ontwerpschets is bedoeld om een tophalf kuipje te hebben, want wat ziet de Shiver GT er goed uit het extra kuipwerk of het nooit anders is bedoeld geweest. De toevoegingen geven de GT uitvoering echt net even die extra’s. Natuurlijk net even dat extra comfort en functionaliteit. Je zit niet alleen net even wat meer uit de wind, er is ook gelijk mogelijkheid om toch iets van kleine spullen op de Shiver mee te nemen of bijvoorbeeld een navigatiesysteem gemakkelijk aan te sluiten.
Het door Continental ontworpen ABS is daarbij zeker een toevoeging die we alleen maar toejuichen. Nu nog dat ABS standaard wordt op alle motorfietsen, maar dat het al standaard zit op de Shiver blijkt dat men zelfs in Italië dit begint in te zien. Zeker als een ABS werkt zoals op de Shiver GT. Het is jammer dat de voorvering net even te slap is voor de prestaties van de motorfiets en voornamelijk met betrekking tot het inveren bij gebruik maken van de voorrem, anders was er maar weinig te melden over de remmen. Behalve dat ze goed hun werk doen en het ABS lekker laat pas ingrijpt. Komt het ABS in actie dan is de werking ook nog eens gebruiksvriendelijk.
Met de Shiver is er tegenwoordig in 3 standen te rijden – Sport, Touring en Rain – maar hoofdzakelijk zal er gekozen worden voor de toerstand. In de sportstand reageert de GT gewoon te nerveus op het gas of als je over hobbels rijdt en de gashendel niet stil kan houden. Vooral in de lagere toeren heb je hier last, door de andere vermogensafgifte maar tevens door de gasreactie. Omdat het verschil in maximaal vermogen en koppel niet verschilt, hoef je niet ‘bang’ te zijn dat je niet alles benut.
De GT is zo goed als hetzelfde als de ‘kale’ Shiver. Veel is dan ook een herhaling van wat wij bij eerdere testen van de Shiver al hebben ervaren. De zithoogte is als je wat kleiner bent misschien niet helemaal ideaal. Op hoge snelheid wil de voorkant in bochten niet geheel stabiel aanvoelen, terwijl op lage snelheid er iets gewerkt moet worden om gemakkelijk de gewenste richting op te gaan. Maar in beide situaties zal je over het algemeen niet gaan klagen over de stuureigenschappen. Als er iets te klagen valt, is het waarschijnlijk wel dat nog steeds de jiffy niet de schoonheidsprijs verdiend. Nog steeds zit deze verstopt onder het voetsteuntje.
De GT uitvoering van de Aprilia Shiver is misschien iets minder Nuda Emozione door de toevoeging van een topje, maar voor wie niet van geheel naakt houdt of net even wat meer functionaliteit van een motor vraagt heeft aan de Aprilia Shiver 750 GT ABS een goede partner.
- Looks, stuureigenschappen, ABS
- Jiffy, inveren bij remmen, sportstand