Test: KTM 690 Duke III
Truttenbak nieuwe stijl
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 690 Duke III |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Als er één merk is dat de afgelopen herfst en winter flink heeft uitgepakt, dan zal dat zondermeer het Oostenrijkse KTM zijn. Groot geworden in alles wat niet op asfalt georienteerd is sloeg het merk begin deze eeuw een nieuwe (geasfalteerde) weg in. Jong, dynamisch, en rebels, met een hoog `Extreme Sports´ RedBull gehalte. Zo ook met de langverwachte opvolger van de KTM Duke, die afgelopen jaar in Parijs op de Mondial des Deux Roues werd gepresenteerd. Een gooi- en smijt- straatlegale stuntfiets, die het allerstoutste in de mens naar boven zal halen.
Maar zo rebels als de motor er op het eerste oog uitzag, zo braaf was de presentatie van het model. De Duke 690 zou volgens de Oostenrijkers namelijk alles behalve dat zijn. Géén Supermotard in spé maar een praktische fiets voor alledaagse dingen. Even naar de Supermarkt om dat vergeten zakje chips te halen, geen probleem. Dagelijks naar je werk dwars door de file, doet ie gewoon. Lange afstanden over ´s lands snelwegen, kom maar op. Yeah right, het merk met het hoogste `slippin' and slidin´ gehalte zou ineens braaf zijn geworden. Toch niet zeker?
Als men bij KTM Nederland ons zelfs aanspoort om de motor vooral op z'n file- en snelwegcapaciteiten te beoordelen weten we het zeker: dat gaan we dit keer eens héél anders doen. De KTM Duke 690 geen gooi- en smijtfiets, maar een `gewone´ fiets voor alledaags, dat zullen we nog wel eens zien.
Tekst: Chris Vahl
Foto´s: Mark Meisner