Zoeken

Test: KTM Superduke '07

Pagina 6

24 mei 2007
Inhoudsopgave
Test: KTM Superduke '07
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Nakaarten

ktm_superduke_990_6_1_l.jpg

Traditiegetrouw willen we ook met deze 990 Superduke nog even nakaarten met de importeur, maar helaas voor ons moesten we – in het kader van KTM ON TOUR - de motor niet in Malden maar bij Safe Veghel afleveren. De lekkere koffie moeten we ditmaal dus voor gezien houden, we kaarten via e-mail na met Edgar Kleinbergen, algemeen directeur van KTM Sportmotorcycle Nederland B.V.

MF: Nou, dat was me het weekje wel, wat een Superfiets. Bepaald geen Kwieke Toer Machine (wie dat ooit bedacht heeft...) Net als twee jaar geleden was het telkens een gevecht om de contactsleutel, maar dat zullen jullie wel vaker horen.
EK: Inderdaad, de reacties zijn lovend, zowel van de pers als van (toekomstige) eigenaren. Vooral op de KTM ON TOUR demodagen zijn de glimlachende gezichten als de mensen terugkomen van hun proefrit 'priceless'!

MF: Veel gehoorde klacht van zijn voorganger betrof de aan/uit injectie en het brandstofverbruik, wat nogal erm... fors was. Heeft KTM ingrijpende wijzigingen doorgevoerd aan het motorblok om dit te verbeteren? Het resultaat is - op het verbruik na - namelijk verbluffend.
EK: Het vebruik is eerlijk gezegd bij dit type motorfietsen niet het belangrijkste criterium; gemiddeld rijdt men nog geen 6.500 km per jaar en dat scheelt 1:12 of 1:15 niet zo heel veel (nog geen EU 140,- per jaar). Het aan/uit effect daarintegen is een klacht die we zeer serieus genomen hebben. Het injectiesysteem is verbeterd, er zijn nu meer meetpunten en het systeem is nu foutloos. En EURO III !

MF: Dat Oostenrijkse kenteken, is dat om ons te beschermen? De fiets nodigt zo uit om te gooien, smijten en stunten dat het een aaneenschakeling van artikel 5 overtredingen is, wat wel zo geruststellend is met een kenteken uit Oostenrijk.
EK: De testmotoren zijn van de fabriek, maar bekeuringen komen echter via Oostenrijk tóch op mijn bureau terecht.......

MF: Oeps, fingers crossed dan maar…

MF: Toch hadden we enkele opmerkingen. Allereerst de standaard set-up van de fiets, die kon ons in het begin niet bekoren. Erg nerveus op het voorwiel, onder volle acceleratie en op hoge snelheid werd het voorwiel erg zoekerig (net als bijvoorbeeld een crosser). Door de rijhoogte aan te passen, veervoorspanning voor helemaal los, achter 2mm hoger, kwam er meer gewicht op het voorwiel en was het probleem opgelost. Ook de standaard demping was naar onze mening aan de slappe kant, om de fiets stak sturend te krijgen moest die behoorlijk dicht worden gezet. Waarom niet standaard meer gewicht op 't voorwiel en zwaardere demping?
EK: De WP Suspension voorvork en achterveer zijn volledig instelbaar. Standaard is de fiets zo ingesteld dat hij 'toegankelijk' is voor alle rijders en maximaal wendbaar is. Voor veel rijders is dit voldoende. Pas al je harder gaat heb je de mogelijkheid de vering zo in te stellen dat hij aan de individuele wensen voldoet. Vergeet niet dat jullie professionele rijders zijn die dagelijks op snelle motoren zitten....

MF: Dan de versnellingsbak. Vanuit vrijstand naar 1e versnelling leverde bijna steevast een trrrr-klak op, iets wat we niet eerder hebben gehad bij dit LC8 motorblok. Verder schakelt 'ie trouwens perfect, het is puur naar 1e versnelling.
EK: iets de motor naar voren bewegen tijdens het inschakelen en het geluid is weg. Gebeurt bij meer motoren. Kan te maken hebben met het iets plakken van de koppeling. Na 5.000 km is dat meestal weg.

MF: Verder nog wat onbenullige zaken, zoals een spiegel dat - behalve trillen - telkens op het scharnierpunt naar beneden zakt en een zijstandaard waar haast niet bij te komen is. Zijn de spiegels nog vast te zetten, en hebben jullie een oplossing voor onze onhandige poten?
EK: Spiegels zijn na te stellen. De zijstandaard is express zo hoog gemonteerd vanwege de grondspeling!

MF: Nog een vraag, waarop we waarschijnlijk het antwoord al weten. Moeten jullie 'm écht terug hebben?
EK: Voor €14.090,- is 'ie van jou!

MF: Dat wordt dan hard sparen...