Introductie: Suzuki Bandit 650 & 1250
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki Bandit 650 & 1250 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Conclusie
Voor zowel de 650 middengewicht ‘Street-motor’ als de 1250 ‘Sports Toering’ gebruikt Suzuki de krachttermen ‘Total Balance’ en ‘Maximum Value’. Deze werden al gebruikt voor de Bandit’s en zijn nog steeds van toepassing. Ondanks dat de motorblokken geheel zijn vernieuwd, voornamelijk in verband met de Euro 3 emissie normen, zijn het nog steeds allrounders in hun eigen klasse. Aandacht ligt op de prestaties, rijeigenschappen, comfort en dat allemaal voor een scherpe prijs. En zoals het all rounders vaak beaamt, blinken ze niet direct in iets specifieks uit maar komen ze ook niet snel iets tekort. En zowel voor de Bandit 650 als de Bandit 1250 is dat nog steeds het geval. Met de komst van het vloeistofgekoelde motorblok met brandstofinjectie zijn de motorische eigenschappen zelfs nog wat beter geworden. Ze rijden zo’n beetje nog soepeler en zeker de 1250 voelt krachtiger aan. Aangezien de vernieuwing van het motorblok de grootste verandering voor 2007 is – en waren we bij de K6 modellen niet rouwig om de “verouderde” technieken - valt bij ons deze aanpassing in goede aarde.
Ondanks dat er op uiterlijk gebied bijna geen verschillen zijn – zet ze naast elkaar en je moet goed kijken met welk model je te maken hebt – verschillen de 650 en 1250 natuurlijk wel. De prestaties van het motorblokken hebben een ander karakter, maar ook de rijeigenschappen verschillen. De kleine bandiet is wat lichtvoetiger, terwijl de grote bandiet in langzame bochten de neiging heeft om de bocht in te vallen. Op de 1250 maakt het daarentegen veel minder uit in welke versnelling je rijdt door de brede en krachtige vermogensafgifte en is het bij de 650 van belang om de juiste versnelling te kiezen. Bij beide is wel de versnellingsbak met mechanisch geluid aanwezig.
Heb je dan de keus gemaakt of je de kleine of de grote Bandit gaat nemen, komt ook nog eens de volgende keuze op je af: wordt het de naakte of de gekuipte versie. En niet alleen voor de 650 geldt deze keuze meer, want vanaf dit jaar wordt ook de naakte versie van de 1250 (weer) in Nederland verkocht. Vanzelfsprekend geeft de gekuipte versie meer comfort, maar op de naked Bandit is deze ook nog geeneens zo slecht. Mocht je dan voor de 650 hebben gekozen en eruit zijn welke versie het wordt, mag je ook nog eens gaan denken of je ABS erop neemt. Wat een keuzes toch…
- Allround
- Verbeterde remmen (650)
- Souplesse
- Koppel en vermogensafgifte (1250)
- Naakte versie 1250 leverbaar
- Invallen langzame bocht (1250}
- Mechanische geluid versnellingsbak
- Bijhouden van de 1250 als je op de 650 rijdt