Introductie: Suzuki Bandit 650 & 1250
Introductie: Suzuki Bandit 650 & 1250
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki Bandit 650 & 1250 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Total improved
Het zat er natuurlijk al aan te komen dat de Suzuki Bandit er eens aan zou moeten geloven: een complete make-over onderhuids. Want was vorig jaar de Bandit 1200S nog geïntroduceerd en maakte ze deel uit van onze toersport multitest met een lucht / oliegekoeld motorblok en carburatie en voornamelijk ge-facelift, de steeds strenger wordende emissie eisen en doorontwikkeling van de techniek achtervolgden de Bandit wel. Het kon dus ook eigenlijk niet uitblijven dat populaire GSF serie van Suzuki het “oude” GSXR1100 blok – met haar oorsprong in de jaren tachtig – eens had moeten verliezen om ook in de 21ste eeuw te kunnen blijven bestaan. En reden om de Bandit in het programma te houden heeft Suzuki wel, want sinds de grote Bandit op de markt is verschenen in 1996 is het een verkooptopper met alleen al in Nederland ruim 1000 verkochte exemplaren. Voor 2007 heeft Suzuki dan ook een geheel nieuw motorblok ontwikkeld voor de Bandit met tevens een nieuwe ‘aanduiding’: de Bandit 1250. Met de nieuwste technieken en aanpassingen om de komende jaren weer mee te kunnen gaan zoals bijvoorbeeld injectie en vloeistofkoeling.
Nu ook in Nederland
In Nederland was de afgelopen jaren de Bandit 1200 - in tegenstelling tot de ons omliggende landen en de 650 - alleen als ‘S’ versie verkrijgbaar oftewel de gekuipte versie. De naakte versie werd niet door Suzuki voor de Nederlandse markt ingevoerd. Wie een naakte Bandit 1200 wilde rijden, was aangewezen om deze in bijvoorbeeld België of Duitsland te kopen en zelf in te voeren. Alleen de Bandit 1200 Yoshimura werd door BV Nimag als naakte motorfiets verkocht. Ondanks dat de vraag naar de Bandit 1200 vooral de gekuipte versie betreft, heeft men bij BV Nimag besloten om de Bandit 1250 nu ook als naakte versie in Nederland te verkopen.
650
Niet alleen de Bandit 1250 heeft een compleet vernieuwd en speciaal voor zichzelf ontwikkelt motorblok gekregen. Haar kleinere zusje – de Bandit 650 – heeft tevens dezelfde metamorfose ondergaan. De sportieve middengewicht is zeer populair en zijn er alleen al in Nederland – sinds de introductie in 1995 – 3500 stuks van verkocht.
De laatste update van de kleine Bandit was in 2005 en werd door ons dat jaar tevens vergeleken met de Kawasaki ER6-N. Nog vers genoeg om de verandering voor 2007 vooral onderhuids uit te voeren. De 650 is wel gewoon de Bandit 650 gebleven, maar heeft net zoals haar grote broer nu een vloeistofgekoeld motorblok met benzine-injectie gekregen.
Wat voor invloed deze – toch wel grote veranderingen – op de Bandit familie heeft, nodigde Suzuki ons uit in het zon overgoten Cataluña. Een streek waar alle soorten wegen voorkomen en dus allrounders als de Bandit’s ook op alle facetten kunnen worden getest. En Suzuki had ook de hele familie meegenomen. Zowel de Bandit 650 als de Bandit 1250 stonden in twee uitvoeringen tot onze beschikking. Niet alleen de gekuipte versies maar tevens de naakte. Niet twee bandieten om te rijden, maar gelijk dus maar alle vier!
Tekst: Edwin Loos
Foto''s: Pien Meppelink & Tom Haanstra (Target Press)