Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R
Pagina 6
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Nakaarten
Zoals gebruikelijk kaarten we aan het eind van de dag, moe maar voldaan, nog even na met Jan Ykema, directeur van MV Agusta Benelux, over deze enerverende ervaring.
MF: Voordat we over de fietsen beginnen, willen we even het ontwerp aankaarten. Verwend als wij journalisten zijn willen we elke twee jaar een compleet nieuw model waarvan geen schroefje hetzelfde is ten opzichte van zijn voorganger. Hoe anders bij MV Agusta, waar bij beide modellen vanaf dag 1 het ontwerp nagenoeg hetzelfde is gebleven. Krijgen jullie daar nou wel eens vragen cq. opmerkingen over?
JY: Er zijn inderdaad wel een aantal mensen die dezelfde vraag stellen. Echter als ik dan vraag of ze de F4 mooi vinden stellen ze bijna unaniem dat het nog steeds de mooiste motor is die op dit moment wordt geleverd. Verder commentaar is overbodig.
MF: Daar nog even op inhakend: de lijst met "gelimiteerde" versies is inmiddels groter dan de drankkast van Bonny St. Clair. We vragen ons af hoe lang je als merk kunt cq. wilt doorgaan met het uitmelken (hè bah, wat klink dat in deze negatief) van een concept? Heeft MV Agusta nog wat extra kaarten achter de hand, of wordt met de F4 cc dit hoofdstuk afgesloten?
JY: Een aantal andere merken bieden ieder jaar een gelimiteerde editie die niet veel afwijkt van het standaard model. MV Agusta daarentegen heeft een beperkt aantal limited editions geproduceerd waarvan iedere model uniek is. Met de MV Agusta F4-CC is de absolute top bereikt en zal niet worden overtroffen. Nieuwe limited editions worden daarom niet verwacht.
MF: Genoeg gezeken, laten we het over beide modellen hebben waar we vandaag ons heerlijk op uit hebben mogen leven. Om te beginnen een compliment: die onuitwisbare impressie die je ons vanmorgen beloofde, nou, die zit er goed ingeprent. Wat een fietsen, onvoorstelbaar, maar dat zullen jullie al wel vaker hebben gehoord.
JY: Bedankt voor het compliment. Dat kunnen we nooit genoeg horen maar zeg het niet alleen tegen ons maar tegen iedereen die je kent.
MF: Bij de F4 is het prijsverschil ten opzichte van de 1000R minimaal, bij de Brutale daarentegen is het prijsverschil ten opzichte van de 910S fors. Waar is die prijspolitiek op gebaseerd? Waarom bijvoorbeeld nog een 1000R kopen, als je voor een paar centen meer een R312 kunt kopen.
JY: De F4R 312 is het homologatie model voor de deelname aan de AMA Superbike, Italiaans Superbike en Superstock kampioenschappen. Het is dus een race motor pur sang. De F4-1000R is daarentegen makkelijker te rijden op straat. De keuze tussen een F4R 312 of een F4-1000R zal dus ook niet bepaald worden door de prijs maar door de keuze waarvoor je de motor wil gebruiken.
MF: De eerste F4 1000S had nogal een, erm, opmerkelijk antihop systeem, waar we bij deze fietsen in negatieve zin niets meer van konden opmerken. Heeft MV het concept aangepast cq verbeterd?
JY: Het EBS (Electronic Braking System) maakt geen gebruik van een antihopkoppeling maar reduceert het remmend vermogen van de motor bij afremmen. Dit wordt gerealiseerd door lucht in te laten in het inlaatkanaal van de 2e cilinder waardoor het vacuüm gereduceerd wordt. Hierdoor is geen mechanische antihopkoppeling nodig. Dit werkt goed op de F4-1000S. In combinatie met het nieuwe injectiesysteem op de F4-1000R en 312 werkt dit fantastisch!
MF: Het blijven toch wel waanzinnige fietsen, voor een zeer exclusieve markt. Wil MV Agusta met hun intrede in het WK Superbike hun marktaandeel vergroten (zoals Ducati begin jaren negentig heeft gedaan), of blijft het een merk voor de "happy few"?
JY: MV Agusta is en blijft zeer exclusief en kostbaar. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe MV Agusta range met een kleinere cilinderinhoud die onder de F4 zal komen. Ook dit model zal waanzinnig worden qua styling en prestaties met als gevolg dat deze ook duurder zal zijn dan de concurrenten maar wel bereikbaar.
MF: Tot slot nog een vraag, waar we waarschijnlijk het antwoord al op weten. Wordt er ook nog een demo ingezet van de F4 cc, zodat we deze dag nog eens gezellig over kunnen doen?
JY: Ik zou willen dat ik dat kon regelen. De F4-CC is echt een motor voor de “happy few” waardoor het rijden hierop voor stervelingen zoals wij niet weggelegd zal zijn. Echter je hebt al mogen ervaren dat je met een “standaard” F4R 312 al heer en meester op het circuit bent. Probeer hem binnenkort maar een keer uit op de openbare weg….
MF: Daar waren we al bang voor... en dat laatste zullen we zeer zeker gaan doen.