Zoeken

Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R

Pagina 5

17 mei 2007
Inhoudsopgave
Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Conclusie

r312_910r_5_1.jpgMet de introductie van de R 312 en de Brutale 910R is MV Agusta er wederom in geslaagd om twee tijdloze modellen neer te zetten van misschien wel het mooiste ontwerp ooit, uit de creatieve pen van Tamburini. Een model dat, misschien wel dankzij zijn exclusiviteit, mag ontsnappen aan de gebruikelijke vernieuwingsdrang die 'gangbare' fietsen elke twee jaar moeten ondergaan. Een modellenpolitiek die je ondermeer ook bij (zeer) exclusieve automerken terug zult vinden. De buitenzijde nagenoeg ongewijzigd, maar inwendig wel up-to-date. Maar goed, we hebben 't hier niet over koekblikken, maar twee modellen die binnen de 'standaard' range van MV Agusta als topmodel staan aangemerkt.

r312_910r_5_2.jpg 

Twee modellen die daarbij bovendien (net als die koekblikken... oeps, hebben we het nou toch weer over auto's?) ook nog eens flink zijn verbeterd ten opzichte van hun - eveneens nog leverbare - 'S' varianten. Waarbij vooral veel aandacht werd besteed aan de injectie, die we ditmaal op geen foutje konden betrappen. Tel daar het onvoorstelbaar sterke motorblok en dito rijwielgedeelte bij op en het is niet vreemd dat de F4 R312 dit jaar de prestigieuze Masterbike bokaal in de wacht heeft weten te slepen. Met een prijskaartje van `slechts´ € 25.699,00 is deze snelste productiefiets ooit maar € 700,00 duurder dan een standaard `R´, waarmee deze R312 zondermeer als koopje van de maand mag worden aangemerkt. Hetgeen we niet kunnen zeggen van de Brutale 910R, die maar liefst € 3500,- meer moet kosten dan de standaard `S´.  

Als we moe maar voldaan 's avonds onze thuisreis weer hebben aanvaard moet ik terugdenken aan de woorden die Jan Ykema 's morgens tegen me zei, blikkend op m'n Suzuki horloge en Yamaha bril: "Kijk, bij ons geen dure horloges of dito brillen om jullie verwende pers te paaien. Dat kunnen wij jullie niet bieden. Wat we daarentegen wél kunnen bieden, is een rijimpressie die dwars door je helm je hersenpan in zal worden geprent en een onuitwisbare indruk achter zal laten."

En daar kon die Jan nog best wel eens gelijk in krijgen...

r312_910r_5_3.jpg

Dit vonden we van de R 312

  • Injectie
  • Motorblok
  • Prijs


  • Neiging tot onderstuur
  • Hockenheimring

Dit vonden we van de Brutale 910R

  • Stabiliteit
  • Messcherp sturen


  • Zithouding op topsnelheid
  • Prijs