Zoeken

Test: Yamaha XV1900A Midnight Star

Pagina 2

17 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XV1900A Midnight Star
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

pi = 3.14159265

In Japan snapt men het maar al te goed: techniek komt in basis allemaal neer op simpele wiskunde. Je kijkt of iets mogelijk is om te bouwen met de materialen die je voor handen hebt of die je kan maken en gaat dan ontwerpen wat je hebben wilt. Maar allereerst begin je met doelstellingen. Wat willen we, of - nog belangrijker - wat willen de klanten. Yamaha besloot zich vier doelen te stellen om te verwezenlijken in de Midnight Star.
1 Een nieuwe generatie V-twin met groote capaciteit, een goede vermogensafgifte en gevoel dat de verwachtingen van de klanten zou overtreffen.
2 Simpelweg de mooiste buitenkant, zodat de klanten aan één blik genoeg hadden om te zeggen " Dat wordt mijn motor!"
3 Om het sterkste koppel in de lage- en middelregionen te hebben en afgifte van de beste kracht in de 90 tot 120 km p/u zone.
4 Om verder te gaan dan de huidige emissie-eisen.

 Deze doelstellingen wist Yamaha te verwezenlijken door volledige vernieuwingen door te voeren en nieuwe uitvindingen te verwerken. Het uitgangspunt was heel simpel: bigger, better, more en dan te beginnen bij de cilinderinhoud. Met 1854cc, een boring x slag van 100 x 118 mm en een compressie van 9:5:1 is de Midnight Star Yamaha"s vetste cruiser die op dit moment in ons kikkerlandje leverbaar is. Waarbij Yamaha op geheel eigen wijze invulling heeft gegeven aan die big-bore-bike. Eigenlijk is het een beetje een vrouwenmotor; Yamaha spreekt namelijk van feelgood pulses, hetgeen zoveel betekend als dat trillingen worden geëlimineerd door twee aparte balansassen. Een aan de linkerzijde en een aan de rechterzijde. Deze balansassen halen enkel de irritante trillingen weg, de zogenaamde machtige klappen van het blok en de feelgoods blijven behouden.

Een sterke motor in zowel het lage- als ook middengebied - die uiteraard ook voelbaar sterk is - was een van de belangrijkste punten bij de ontwikkeling van de XV1900. Het ontwerp van de cilinder en de cilinderkop heeft hier een belangrijk rol in gespeeld, met twee ontstekers per cilinder wordt een gelijke en altijd aanwezige ontsteking volbracht. Terwijl de secuur ontworpen cilinderkamer ervoor moet zorgen dat het gasmengsel goed wordt aan- en afgevoerd. Alles wordt afgemaakt met korte kolenpotten met maar liefst 100mm doorsnede.

Qua design werden alle registers opengetrokken om de fiets vooral de juiste cruiser-look te geven: veel chroom en een zwaar geaccentueerd motorblok. De koelribben die nog eens echt nodig zijn en een airbox aan de achterkant zodat de box niet aan de zijkant geplaatst hoeft te worden. Zo zijn de V-cilinders aan de rechterkant meer zichtbaar dan op andere cruisers van dit type. Als laatste het wiskundige weer terug, bij elke 3,14 omwenteling van de krukas gaat het achterwiel 1 maal rond. Met recht wiskundig doorgedacht dus...