Test: Yamaha MT-03
6: Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha MT-03 |
2: Klein |
3: Kleiner |
4: Groot |
5: Groots |
6: Conclusie |
7: Technische gegevens |
Klein is fijn. Een uitspraak die zeker van toepassing is op de Yamaha MT-03. De weg die Yamaha is ingeslagen met de MT serie is zeker niet allerdaags te noemen. En waarom ook niet, van alles hetzelfde zet ook geen zoden aan de dijk. Lag bij de MT-01 de nadruk op imposantheid van de grote als een ware muscle bike, bij de MT-03 ligt het op compactheid en wendbaarheid. En daar is de MT-03 zeker groot in. De filosofie van een eigenzinnig uiterlijk en de 'beleving' van het motorrijden is daarbij centraal blijven staan. Bekijk je de MT-03 puur en alleen op specificaties, dan verwacht je - op het eerste gezicht - niet al teveel van deze fiets. Een ééncilinder motorblok met 45 paardenkrachten spreekt dan ook niet echt tot de verbeelding. Tel daarbij een extravagant uiterlijk op en je geen idee wat je er van kunt verwachten. Maar (zoals vaker) bleek ook bij deze MT-03 dat pk's maar weinig zeggen. De 'beleving' van de MT-03 ligt in de wendbaarheid met daarbij het vermogen zowel onder- als ook bovenin de toeren. En dan mag de MT-03 wel klein lijken en voelen, maar gelijk is ze daarin erg groot. Misschien een voordeel wel dat de MT-03 van te voren niet echt te plaatsen is en wat je er van kan verwachten, want dan zijn er ook geen valse verwachtingen. Ondanks dat de weersomstandigheden verre van ideaal waren, was de 'fun factor' op de MT-03 al erg hoog. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het zal zijn met temperaturen ruim boven nul en zonder een nat asfalt en sneeuw.
Ondanks dat er op de snelweg gemakkelijk met de MT-03 gereden kan worden, voelt de Yamaha zich thuis in bochtige omstandigheden. Met het vermogen al snel tot je beschikking, zal in de bergen met krappe bochten het helemaal een feest zijn. Jammer dat de MT-03 geen machine is waarop je gemakkelijk ergens naar een bestemming rijdt waar bergen zijn. Door de 'maxium agility' voelt de MT-03 zich ook erg thuis in een druk verkeersbeeld of in stadsverkeer. Het is bijna hoe drukker hoe leuker het wordt. Al met al kunnen we niet anders zeggen dat we ons goed hebben vermaakt met de 'kleine' MT-03.
Special editon
Tijdens deze test hebben wij op de - voor de Nederlandse markt - special editon gereden: de D-pack uitvoering. Het verschil met de 'gewone' uitvoering is vooral van cosmetische aard. Het zal dan ook meer een persoonlijke smaak of dit iets voor je zal zijn. Zelf vind ik het zeker passen bij de uitstraling. Wel is jammer dat door het plaatsen van de mono zadelkap ook de handgrepen voor de duopassagier verdwijnen. Geen probleem omdat je toch geen duo dan kan meenemen. Wel verdwijnt dan ook ongeveer de enige mogelijkheid tot het meenemen van bagage. Onder het afdekkapje is geen ruimte om iets mee te nemen en op de tank past geen universele tanktas.
- Wendbaarheid, fun factor, bochtenstabiliteit
- Winterse omstandigheden, Zichtbaarheid waarschuwingslampjes