Test: Yamaha MT-03
2: Klein
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha MT-03 |
2: Klein |
3: Kleiner |
4: Groot |
5: Groots |
6: Conclusie |
7: Technische gegevens |
Vorig jaar heeft Yamaha de MT-01 op de markt gebracht. Een echte 'muscle' motor, waarbij Yamaha liet zien dat het niet altijd alleen om puur vermogen hoeft te gaan. Ook de vormgeving, gebruikte onderdelen en de 'beleving' moeten een 'way of live' geven, zoals ook in het verslag van Ed Smits is te lezen. Dit jaar komt Yamaha tevens met een MT-03, een kleinere versie van de MT-01. Alhoewel, kun je wel spreken van een kleinere versie? Op eerste gezicht wel, want het uiterlijk vertoont toch zeker wel gelijkenissen. Niet zo imposant 'groot' als de MT-01, wel zo imposant 'klein'. Want als je de MT-03 voor het eerst ziet staan, valt gelijk op dat ze erg klein oogt. Uiterlijke kenmerken zoals de toch wel grote uitlaten onder het kontje en de voorkant laten zien dat er sprake is van een MT "serie". Het eigenzinnige uiterlijk is hierdoor toch wel behouden gebleven.
Maxium agility
Het concept van 'muscle' bike is bij de MT-03 vervangen door 'maxium agility'. Geen imposant motorblok van bijna 1700cc en 150Nm meer zoals bij de MT-01, maar waardes waarbij je de '1' weg kan laten. De MT-03 heeft namelijk een ééncilinder motorblok meegekregen van 660cc met 56Nm. Dit blok wordt ook gebruikt in de Yamaha XT660. De keuze voor een ééncilinder is genomen in het kader van de filosofie achter de MT-03. Het moest een compacte, wendbare motor worden met genoeg kracht en sportieve aspiraties, vooral laag in de toeren. Een ééncilinder heeft veel kracht onderin de toeren en neemt maar weinig ruimte in ten opzichte van bijvoorbeeld een tweecilinder. Om de MT-03 compact en wendbaar te maken is naast een compacte motor ook het gewicht en vooral de plaats van het zwaartepunt van belang. De ééncilinder kan relatief ver naar voren worden geplaatst. Door de ruimte die ontstaan is van een smalle ééncilinder kon ook de achtervering naar voren worden geplaatst, wat ook gelijk in het oog springt als je de MT-03 bekijkt. Deze zit namelijk naast het motorblok. Hierdoor is bijna al het gewicht van de motor gecentraliseerd op één plek, bijna recht onder de berijder. Wat vooral de wendbaarheid in krappe bochten weer ten goede komt.
D-pack
Voor de Nederlandse markt is ook een special edition voor 2006 verkrijgbaar, waarover we in
dit nieuwsbericht
al eerder melding van maakte. De MT-03 D-pack bestaat uit een standaard motorfiets met een vijftal accessoires: Handbeugels, radiator covers, beschermplaat motorblok, fly screen en een mono zadelkap. Een soort basispakket om de MT al wat te 'pimpen' en zeker het extravagante uiterlijk van de motor versterkt. Tijdens deze test hadden wij een D-pack uitvoering tot onze beschikking.