Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Winterhandschoenen
Bikkels
Ondanks het iets mindere weer hebben we er toch weer een flink aantal kilometers op kunnen zetten in een korte periode, en ik heb me heel erg zitten ergeren aan mijn lelijke
|
|||||
winterhandschoenen die niet eens echt warm waren. Groot zijn ze en al een beetje versleten, hoe ik daar zo opkom ik zag ze namelijk elke keer als ik in de volledig trillingsvrije spiegels keek. Iets anders dan de handschoenen en ellebogen was niet te zien zonder de nodige capriolen uit te halen. Iets langere spiegels hadden misschien uitkomst geboden.
Koppeling
Maar hierdoor zag ik wel mijn handen de koppelingshendel bedienen. De versnellingsbak liep met gebruik van deze koppelingshendel lekker soepel en licht door zijn versnellingen heen, geen foutje te ontdekken, voor het stoplicht is het echter zorgen dat je vooraf al in zijn 1 staat, anders moet je spelen met de koppeling om hem weer fatsoenlijk door zijn versnellingen heen te loodsen. Maar de prijskwaliteit komt hier heel erg mooi in terug, je hebt niet één van de duurdere
|
|||||
motoren maar de koppelingshendel en remhendel zijn beide instelbaar, niet iets dat je altijd tegenkomt.
ABS!
Met de remhendel bedienden wij de Tokico remmen met ABS, en deze verraste mij heel erg. Ik dacht een ABS aan te treffen zoals in het verleden: schokkerig als hij, natuurlijk veel te vroeg, inschakelt. Nou mijn eerste testpunt was 1000 meter van het Kawasaki hoofdkantoor. Bij het eerste stoplicht even doorremmen en jawel: een onvervalste onbedoelde stoppie. Niks blokkering of glijden, ondanks de kou van die dag gewoon remmen en hard. Die rit heb ik de ABS dus niet gebruikt. Dat kwam "s avonds pas in de sneeuw, geen enkele keer had ik het idee dat ik met ABS reed, alles voelde perfect aan en hij sloeg eigenlijk geen enkele keer in behalve bij een iets hardere stop voor een stoplicht omdat ik het wilde. De remmen zelf droegen hier ook wel aan bij, lekker lang en goed dosseerbaar. Geen superstoppers zoals bijvoorbeeld op een RSV Mille maar wel perfect voor een gebruiksfiets, vergevingsgezind
|
|||||
voor een te harde schrikreactie - helemaal in combinatie met de ABS - en handelbaar om gewoon doseerbaar te remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht. Ja, deze remmen hebben me een heel andere kijk op ABS gegeven. Gewoon zoals het hoort te zijn, dat waarin vroeger of eigenlijk voorheen, alleen BMW in uitblonk.
Klokkie
Een ding was nog fundamenteel anders als de "N" het klokje, lekker analoog en duidelijk, geen digitale design meuk meer maar gewoon lekker functioneel. Wat wel jammer was dat
mevrouw de benzine blehr
nog steeds irritant aanwezig was, zo gauw je moest tanken van haar begon ze rood aan te lopen en keihard Fuell te flitsen in je scherm. Alle info die ja dan wil zien zoals je dagteller en/of klok was je kwijt net zoals bij zijn naakte versie. Jammer maar helaas.