Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Slim fast
Tja, slank dat is de motor zeker maar als ik heel eerlijk ben, en dat moet ik nou eenmaal zijn dan, zeg ik van achter te smal, want als je hem onder een bepaalde hoek ziet dan denk je: mijn hemel een RS
je
En daar komt die "je" weer om de hoek kijken (dat compliment weet je wel).
Andere hoek
Echter ga je naar de hele motor kijken vanaf het punt waarvan je hem moet bekijken: van voren (wat geeft het nou hoe ze je weg zien rijden) dan is dat slanke met de volle kuip heel erg mooi, alleen jammer van de tweede koplamp die niet brandt. Hij ziet er zelfs sneller uit als de ZX-6R (die trouwens ook een balhoek heeft van 25°) maar dat is hij niet, nee deze heeft andere verdiensten.
Stop politie
Laten we de zithouding pakken, ik schijn een politiezit te hebben en vaak genoeg ben ik hierdoor het slachtoffer geweest van, hopelijk vriendelijke, plagerijen maar op deze motor kom ik goed tot mijn recht. Je zit heel erg in de motor in tegenstelling tot zijn door Kawasaki uitgeroepen concurrent de SV650S. Hij voelt daardoor "toerderig" aan wat overigens absoluut geen minpunt is want door de rechte zit heb je een goede kijk op de dingen voor je, een lekkere houding en gebeurt alles eigenlijk op een ontspannen zeg maar relaxte manier. De ontspannen houding houdt je absoluut niet tegen om lekker gas te geven en te sturen, de balhoofdshoek maakt hem wat vriendelijker dan zijn broer/zus. De gasrespons is direct, je draait eraan en de motor reageert, venijnig voor een 4 cilinder precies wat je wilt in een twin.
Toch het zuiden
Bij een tripje naar het zuiden zou je warmte verwachten maar nee hoor volledig in lijn met de afgelopen dagen is het hondenweer. De kuip beschermt me echter verrassend goed, zeer goed zelfs als ik na ga denken over andere kuipen. Er is geen water dat via de tank in mijn kruis loopt, mijn benen zitten uit de wind, het ruitje is net niet hoog genoeg als je rechtop zit maar heerlijk kruipbaar en dit is gemakkelijk 100+ km vol te houden. Verder beschermt het zadel ook goed tegen het achternaad effect, je kent het wel bij zadels uit één stuk, langzaam loopt er zo"n druppel in de naad van je kont en jawel hoor zeiknat kom
|
|||
je thuis aangezien zelfs de beste broek niet tegen een minizwembad bestemt is. De ergonomie van het zadel en het gladde duo gedeelte zorgen voor een goede afvloeiing van het hemelwater zogezegd.
It"s raining cats and...
File rijden gaat zeer lekker met deze slanke den . De alarmlichten, die Kawasaki geplaatst heeft op de vrijgekomen plaats van het lichtknopje, zorgen voor een veilig gevoel van zichtbaarheid. Op het tochtje door het hondenweer reageerde de voorkant echter niet vriendelijk op de gerepareerde stukken asfalt, je krijgt het gevoel de motor even helemaal kwijt te zijn, het naderhand testen van de vering voor en achter bracht een en ander aan het licht dat dit wel verklaarde.
Vering en zo
De Kawasaki ER6F is uitgerust met een enigszins eenvoudig maar daarom zeker niet minder functioneel pakket aan veringscomponenten. Aan de voorzijde prijkt een eenvoudige conventionele 41mm voorvork in al zijn nuchtere glorie. Aan de achterzijde behoort een
enkele excentrisch geplaatste schokdemper zijn werk te doen teneinde comfort en wegligging een eerlijk compromis te verschaffen. Instelmogelijkheden zijn er niet. De achterschokdemper is weliswaar verstelbaar in veervoorspanning maar daar moet je het dan ook mee doen als je zou willen gaan experimenteren met de vering.
Nederlandse nuchterheid
Simpele ingrediënten zo op het eerste gezicht... Nuchtere motorfiets, nuchtere vering. Allerlei instelmogelijkheden zouden op deze motor wellicht meteen te veel van het goede zijn en blijken bovendien in de praktijk niet eens wenselijk. De standaard veringscomponenten waarmee deze Kawasaki is uitgerust bieden meer dan voldoende veringcomfort en verliezen daarbij eveneens de rijeigenschappen niet uit het oog. Over de achterschokdemper weinig woorden, één en ander functioneert en doet wat je ervan mag verwachten. De voorvork lijkt op het eerste gezicht wat aan de stugge kant voor een dergelijke motorfiets die niet uitsluitend bestaat uit sportieve gronden. In de praktijk blijkt het echter mee te vallen hoewel er duidelijk een verschil tussen de stugheid van achterschokdemper en voorvork te voelen is. De voorvork is stugger dan de achterschokdemper of de achterschokdemper is minder stug dan de voorvork... het is maar hoe je het bekijkt. Samengevat mag er geconcludeerd worden dat er in het juiste perspectief bekeken weinig schort aan de vering van deze Kawasaki ER6F. Het doet waar het voor gemaakt is en daar is alles mee gezegd.