Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER6F(aired) 2006 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Not naked
Met kuip dus, het enige verschil met zijn
"N"
ganger. Hoe hebben ze dit nou gedaan want klakkeloos een kuipje erop smijten was niet mogelijk (lijkt me duidelijk). Nee, hiervoor hebben ze de veerweg voor iets verlengd niet veel maar wel genoeg, één hele centimeter om precies te zijn. En als je daar eenmaal mee begint, dan gaan we gezellig door. Dus de achtervering ook maar aanpassen, de balhoofdhoek verandert dan natuurlijk mee.
|
|||
Het is nu 25° in plaats van de 24,5° van de
"N"
. Wat betekent nu zo"n veranderde balhoofd- hoek? Met de 25° is hij iets minder steil geworden en in de praktijk betekend dit dat hij iets maar dan ook echt iets minder scherp zal sturen en dat hij rechtdoor stabieler zal zijn. Dit laatste wordt echter dit ook veroorzaakt door de kuip die de wind opvangt en dus de motor "vaster" op het wegdruk zet. Ter vergelijking de ZX-10R uit de zelfde stal meet 24°.
Gradenwerk
Tot zover de balhoofdhoek, we gaan verder met de naloop want ook deze is vergroot van 102mm naar 106mm en de wielbasis van 1405mm naar 1410mm. In beide gevallen is het niet veel maar er is dus wel verschil. De langere naloop verhoogt ook weer de stabiliteit van de motor en vermindert de wendbaarheid. Nu terug naar de praktijk van de ER6F. Namen we vorig jaar nog de
"N"
mee voor een gedegen test als ik die motor ga vergelijken met deze F dan kan ik eerlijk zeggen dat de aanpassingen hem zelfs ten goede zijn gekomen. De motor is als een goed schip op kalm water. Niet van zijn plaats af te krijgen en hij volgt zonder meer zijn lijn. Geen nerveus trekje wat ik bij de
"N"
nog wel eens kon ontdekken.
Verkleinvorm
Ach ja en als we dan toch met verschillen bezig zijn gaan we de rest maar ook opnoemen. Eigenlijk kan ik dan gewoon refereren aan het artikel van de N want er is niks veranderd. De motor is nu bijna een jaar later (oké, een half jaar dat voelt als een jaar) niks verandert en nog steeds revolutionair. Wat had Kawasaki ook alweer gedaan? Een 650cc maken die eigenlijk even groot is als een vierhonderd(je).... waarom ik dat
"je"
tussen haakjes heb staan snap ik ook niet, wacht dat doe ik anders:
je
! Want eigenlijk is dat een heel groot pluspunt, het maakt deze motor heel veel kleiner en dus slanker dan zijn concurrentie, and lets face it: slim is the fashion..