Zoeken

Test: BMW F800S

Pagina 6

4 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW F800S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Inductie

Met de F800S begeeft BMW zich in een nieuwe klasse waar ze momenteel nog niet in vertegenwoordigd waren, namelijk de sportieve middenklasse. En naast dat het een uitbreiding is van de collectie, is het daarbij ook een insteek om een nieuw publiek aan BMW te koppelen van potentiële kopers die anders misschien zonder aarzelen nog geeneens aan een BMW als mogelijkheid zouden denken. De F800S oogt ook nog eens fris met een design wat zeker niet misstaat. Niet alleen van een afstandje, maar ook van dichtbij. En als je dichtbij staat vallen niet alleen de in het oogspringende details op - zoals de tankdop op een afwijkende plek, de riemaandrijving en enkelzijdige swingarm - maar ook de “kleineâ€Ã‚ zoals de instelknopjes voor de hendels en de ventielen in de spaken. Al met al een netjes afgewerkte motor die goed oogt en niet gelijk allerdaags is.

Met de rijeigenschappen is ook weinig op aan te merken. De stabiliteit is goed te noemen, zowel rechtuit als in de bochten. Wel zou je verwachten dat de F800S wat lichter zou sturen. Er is goed sportief mee te rijden maar ook zeker rustig toeren, waarbij de kracht vooral in het middengebied ligt. De remmen vertonen wat bijtgedrag bij het rustige werk, maar bij een wat sportievere rijstijl voldoen ze aan de verwachtingen. Zeer positief daarbij is het benzineverbruik, want met een gemiddeld verbruik van gemakkelijk 22 kilometer op 1 liter benzine is zeker niks mis mee. Jammer dan weer wel dat de bagagemogelijkheden dan weer wat beperkt zijn. Maar daar zijn weer voldoende accessoires voor te verkrijgen.

Ook om op andere vlakken de F800S naar eigen wens aan te kleden zijn er genoeg mogelijkheden. Mede hierdoor is de F800S niet gelijk een budgetmotor, want met een kale aanschafprijs van 10.000 euro moet er toch redelijk in de buidel worden getast. Misschien denk je zelf niet gauw bij de aanschaf van een (nieuwe) motor aan een BMW of reken je jezelf niet tot de trouwe BMW doelgroep, maar met de F800S zou het zo maar kunnen dat je daar toch bij kan horen. Want de F800S zou je zomaar eens positief kunnen verrassen!

  • Lage verbruik
  • Design
  • Vermogen middengebied


  • "Uitstraling" motorblok
  • Geen instelmogelijkheden voorvering
  • Beperkte bagagemogelijkheden