Test: BMW F800S
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Italiaans
Met het nodige design is ook het dashboard weergegeven. De analoge snelheids- en toerenteller zijn boven elkaar geplaatst, met daarnaast een groot digitaal scherm. Bij BMW zijn we gewend dat je ook kan kiezen voor een optionele boordcomputer en ons gereden model was daar dan ook mee uitgerust. Naast de standaard informatie beschik je dan ook over allerlei extra gegevens als bijvoorbeeld gemiddeld en actueel verbruik, gemiddelde snelheid en nog af te leggen afstand, temperatuurmeter en een versnellingsindicator. Door de verschillende informatie blader je gemakkelijk met een knop op het stuur. Een stuk simpeler te bedienen tijdens het rijden dan het knopje naast het schermpje om te bladeren tussen de trip- en odometer. Deze is tijdens het rijden maar lastig te vinden en bedienen. Alle informatie is gemakkelijk en duidelijk afleesbaar.
De houding van de persoon die op het dashboard neerkijkt, is sporttoer te noemen. Door het gebruik van clip-ons die niet heel laag geplaatst zijn, wordt een semi sportieve zit aangenomen. Licht voorover zonder dat er gelijk op de polsen wordt geleund. Ook de knieen maken een lichte hoek, zodat ook hier een sportief gevoel vanaf komt.
De voetsteunen zitten weliswaar redelijk hoog geplaatst maar doordat ook de zithoogte met 820mm aardig pittig is, worden nog niet gelijk de benen dubbelgevouwen. Voor degene die met deze hoogte wat moeite hebben is er ook een lager zadel verkrijgbaar, waardoor je 30mm lager komt te zitten.
Ratel
Wordt de motor gestart dan is toch wel weer een herkenbaar geluid te horen dat er motor uit het Beierse aan het draaien. Maar toch weer met zijn eigen twist eraan. Uit de grote uitlaat aan de zijkant van de motor komt nog een beschaafde lichte brul van een tweecilinder. Zelf rijdend op de F800S klinkt het vooral boven de 5000 toeren pas wat 'ruiger' aan. Gewoon stilstaand is meer opvallend het 'Italiaanse' geluid. Met een semi droog smeersysteem komen de kenmerkende geluiden van ratelende koppeling naar boven. Wel jammer dat het ook weer net even anders klinkt met net iets minder Italiaanse charme, tenminste als je daar juist van houdt.