Test: BMW F800S
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Insturen
Niet alleen het geluid doet denken aan een tweecilinder, maar ook de rijeigenschappen. Kenmerkend voor een tweecilinder pakt de motor al redelijk snel onder in toeren op, ondanks dat het onder de 3000 toeren nog wel eens met het nodige horten en stoten gaat. Eenmaal daarboven gaat het allemaal erg soepel. De meeste kracht ligt bij de F800S in het middengebied. Bij sportief rijden wordt het rode gebied bij de 8500 toeren ook vlotjes bereikt. Om te laten zien dat er opgeschakeld dient te worden, is er een lampje aangebracht in de toerenteller. Echter valt deze zo goed als niet op. Als er geschakeld wordt, valt naast de harde mechanische geluiden die de bak laat horen ook op dat het niet de soepelste bak is die er op de markt is. De versnellingen worden nog wel goed gevonden, maar het gaat allemaal wel wat zwaar.
Bochtje om
Wat ook aan de zware kant is, is het insturen van bochten. Misschien een foutieve verwachting van ondergetekende, maar persoonlijk had ik toch wel verwacht dat een motorfiets als de F800S wat lichter zou insturen. Eenmaal de verwachtingen aangepast is er weinig op te merken aan het stuurgedrag van de BMW. De stabiliteit in de bochten is zeer goed te noemen. Of het nu gaat om langzame bochten of een bocht op hoge snelheid. Met de voetsteunen aardig hooggeplaatst, heeft de F800 ook een ruime grondspeling. Wat sportief de bochten doorgaan alleen maar bevorderd.
Het vertrouwen in het bochtenwerk is dan ook zeker aanwezig. Alhoewel in eerste instantie dit er niet was. De BMW F800S die wij hadden meegekregen was met de achtervering redelijk zacht gezet. De Showa monoshock is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. De eerst genoemde een paar klikjes harder zetten bleek al voldoende te zijn om met vertrouwen een bocht in te duiken. De conventionele Showa 43mm telescopische voorvork is jammer genoeg niet instelbaar. Zeker bij een motor gericht op het sportieve aspect zou het goed passen. Opvallend is dan wel weer de standaard gemonteerde stuurdemper. Deze verwacht je juist weer wat minder snel. Nu voelt de voorkant soms wel wat licht aan, maar niet gelijk het idee ontstond dat hiervoor dan ook gelijk een stuurdemper nodig zou zijn. Maar BMW zal deze niet voor niks hebben gemonteerd.
Plat
Het comfort wat onder andere de vering geeft, is zeker prettig te noemen. Oneffenheden worden goed verwerkt en ook het zadel maakt meerdere uren achter elkaar doorrijden mogelijk. De tophalfkuip geeft een klein beetje bescherming, maar mede door het lage ruitje zit je behoorlijk in de rijwind. Boven ongeveer de 160km/u is dit dan ook goed te merken en worden je armen langzaam iets langer, als je niet wat platter op de tank gaat liggen. Lig je 'plat' dan heeft de F800S nog aardig wat over om zelfs bijna het einde van de kilometertellerplaat te gaan halen. Op de Duitse Autobahn bereikte deze dan ook bijna de 240 kilometer per uur. Net zoals de rechtdoorstabiliteit bij lage snelheden goed is te noemen, is ook bij deze snelheden hier weinig aan op te merken.