Test: BMW F800S
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Identiek
Bij het verschijnen van de eerste foto's van de nieuwe BMW waren al snel de geluiden te horen dat de F800 erg veel weg heeft van de Yamaha TRX. Misschien extra versterkt doordat ook de TRX een paralleltwin is, maar vooral door het uiterlijk. Van een afstandje zou je bij een eerste blik op de F800 hier aan kunnen denken. Tenminste, als je naar de F800S aan het kijken bent. Want er zijn twee uitvoering van de F800, de 'S' en de 'ST'. Technisch zijn ze identiek, maar is de S de sportversie en de ST de meer toergerichte versie. Dit verschil zit hem vooral dat de ST een volledige kuip heeft en de S een tophalf kuip. Daarnaast heeft de sportversie clipons als stuur terwijl de toerversie een normaal stuur heeft waardoor de houding wat meer rechtop is bij de ST. Een hogere ruit zal ook meer comfort moeten geven en standaard een bagagerek moet het gemakkelijker maken om spullen achterop mee te nemen.
Rotax
Motorisch is er geen verschil tussen de twee versies. Voor de F800 heeft BMW gekozen voor een paralleltwin en dus niet een boxermotor waar het Duitse merk toch ook wel bekent om staat. Het geheel nieuwe blok is nog wel samen ontwikkeld met de Oostenrijkse specialist Bombardier-Rotax GmbH, waar BMW vaker samen mee werkt. Opvallend is wel het 'commentaar' van omstanders over het motorblok, dat gaat over de kleur en uitstraling van het blok. Dit valt toch iets minder in de smaak bij de meeste. Bij 8000 toeren wordt er 85 paardenkrachten uitgeperst. Het maximale vermogen van 86Nm wordt al een stuk eerder bereikt en wel bij 5800 toeren per minuut. Ook aan de beginnende motorrijder heeft BMW gedacht, de F800 is er ook als 25Kw motor te verkrijgen. Bij 7000 toeren wordt dan 34pk bereikt en bij 3500 toeren per minuut een vermogen van 55Nm. Nu willen er nog wel eens trillingen en klappen optreden bij een tweecilinder. Om dat te reduceren heeft het motorblok met een inhoud van 798cc een extra balansas.
De riem aantrekken
Zeg cardan en vaak wordt dan ook aan BMW gedacht. Maar net zoals er bij de F650 gebruikt wordt gemaakt van een riemaandrijving, heeft ook de F800 deze secondaire aandrijving om de vrijgekomen paarden aan het achterwiel te krijgen. Wel is deze breder dan op de F650, mede door de zwaardere belasting. De riem heeft net zoals cardanaandrijving weinig onderhoud nodig en hoeft er maar weinig naar worden omgekeken. Voordeel daarbij is dat een riemaandrijving ook weinig gewicht met zich meebrengt. Met een drooggewicht van 182 kilogram en een rijklaargewicht van 204 kg is de F800S trouwens toch al niet een zware jongen te noemen.
Details
Van dichtbij gezien zijn er diverse mooi verwerkte cosmetische kleinigheidjes te zien. Echt nieuw zijn ze niet, maar zeker even het vermelden waard. Zo zijn de stelknopjes voor de rem- en koppelingshendel mooi klein en onopvallend weggewerkt. Ook redelijk klein weggewerkt is de jiffy, of beter gezegd het "stangetje" om de jiffy uit te klappen. Deze zit bijna verstopt onder het versnellingspookje. Met net niet de juiste hak op de motorlaars hebben, kan het dan nog wel eens lastig zijn om deze te vinden. De velgen van de F800S zijn ook terug te vinden op de K1200S met het design van de R1200ST.
Opvallend is daarbij de plaatsing van het ventiel. Deze zitten als het ware in de spaken zodat ze gemakkelijk toegankelijk zijn. Maar het meest opvallend - en niet alleen van dichtbij is dat zichtbaar - is waarschijnlijk nog wel de tankdop. Niet zoals we eigenlijk standaard gewend zijn boven op de tank, maar in achterzijkant van de kuip onder de duozit.. De brandstoftank bevindt zich dan ook onder het zadel en niet onder het kunststoffen omhulsol waar traditioneel de brandstof in verdwijnt.