Zoeken

Test: BMW F800S

Pagina 5

4 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW F800S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Inhoud

Met een tankinhoud van 16 liter verwacht je niet dat er gelijk hele lange afstanden zonder benzinestops kunnen worden afgelegd. Grote toerders hebben vaak ruimte om liters meer mee te nemen. Zeer aangenaam verrast waren we dan ook dat de F800S op dit vlak maar weinig onderdoet aan de groottoeristen. Met de 'maar' 16 liter is bij het laagste verbruik van 1:25 een actieradius mogelijk van 400 kilometer! Zelfs met het hoogste verbruik van 17 kilometer op 1 liter konden er nog behoorlijke afstanden worden afgelegd, waarbij wel moet worden gezegd dat dit voornamelijk Duitse Autobahn kilometers waren. Het gemiddelde verbruik - wat daarbij zelfs door de "autobahn-waarde" nog wat lager is uitgekomen - van 1:22.1 tijdens onze testperiode en over het algemeen ook met een sportieve rijstijl is dan ook zonder meer uitstekend te noemen.  

Beperkt
Nu is de "S" uitvoering van de F800 natuurlijk wel de sportievere versie, maar toch is het jammer dat het meenemen van bagage wat lastig is op deze F800S. Onder het zadel is zo goed als geen ruimte om iets kwijt te kunnen en voor het achteropbinden van spullen zijn ook niet al teveel mogelijk. Met een kunststof tank wordt een tanktas met magneten ook al een stuk lastiger. De 'ST' uitvoering is als de meer toergerichte versie al voorzien van een bagagerekje waardoor het al gemakkelijker wordt om spullen mee te nemen. Maar - zoals bijna verwacht mag worden van BMW - is er een uitgebreide accessoirelijst, zoals koffers en tassen, voor de F800S aanwezig waar genoeg spullen op staan om toch gemakkelijk op reis te kunnen gaan.

Uitgebreid
Ook andere accessoires zijn verkrijgbaar. En het door ons geteste model was dan ook uitgerust met verschillende opties hiervan. Naast de boordcomputer was het BMW alarm bijvoorbeeld gemonteerd en iets wat in een record zomer als die van dit jaar totaal overbodig was: handvatverwarming. Ook de witte knipperlichten staan op de accessoire lijst. Wat dat betreft dus keuze genoeg als je naast de aanschafprijs van bijna 10.000 euro "kaal" nog wat geld over hebt om de motor verder aan te kleden.

Bijterig
Ook is - bijna natuurlijk zou je kunnen zeggen - ABS optioneel. En hierover hebben we weinig op te merken. Het systeem werkt naar behoren en grijpt pas laat in, zodat er voor die tijd behoorlijk geankerd kan worden. De dubbele 320mm schijven aan de voorkant hebben elk vierzuiger remklauwen van Brembo. De achterrem heeft een 265mm schijf en tevens van Brembo een éénzuigerremklauw. Bij een sportieve rijstijl voelen de remmen goed aan. De remvertraging is naar behoren te noemen. Bij stevig aanremmen duikt de F800S wel redelijk in de voorvering. Bij een wat rustiger rijstijl valt vooral op dat het aangrijppunt soms wat minder gemakkelijk is te vinden. Het wil nog wel eens voorkomen dat ze zich harder vastbijten dan je eigenlijk verwacht.

Verbruik BMW F800S:
- Hoogst: 1:17,0
- Laagst: 1:25,0
- Gemiddeld: 1:22,1