Test: Aprilia Tuono 1000 R
Pagina 6
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia Tuono 1000 R |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Nakaarten
Zoals gebruikelijk kaarten we bij terugkomst in Vianen nog wat na met Pepijn Schoemaker, PR en Markering van Moto Tricolore, importeur van Aprilia.
MF: Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wat een fijne fiets is dit. Nog steeds onmiskenbaar Tuono, Fun met een hoofdletter F, maar dan een stuk gemakkelijker te rijden.
PS: Ik had niet anders verwacht dan dat je zo zou reageren en kan het ook alleen maar bevestigen. Inderdaad een absolute Power Performance naked bike met (nog steeds) een mega hoge Fun Factor!
MF: Het is de fabriek de laatste jaren niet bepaald voor de wind gegaan. Tegenvallende verkoopcijfers in de scooterbranche maakte dat het merk in onrustig vaarwater was gekomen, hetgeen bijvoorbeeld was te merken aan moeizame levering van onderdelen. Hebben de financiële injectie door de Piaggio Group en het nieuwe importeurschap van Moto Tricolore daar een positieve verandering in aan kunnen brengen?
PS: Ja, we stijgen momenteel met 73% ten opzichte van vorig jaar, wat in Nederland voor een deel aan extra inspanningen is te wijden vanuit de importeur. Zo is het beschikbaar stellen van demo"s aan de pers belangrijk, waardoor de consument zich goed kan oriënteren welke motoren er ieder jaar op markt zijn. Verder zijn vooral technische verbeteringen aan de Aprilia motoren en brommers een hele belangrijke investering geweest waardoor de motoren technisch op en top betrouwbaar zijn. Dit merk je terug in het feit dat Aprilia tegenwoordig op de Tuono en RSV modellen 4 jaar garantie geeft.
MF: Terug naar de Tuono. In tegenstelling tot het vorige model was de motor uitgerust met een perfect functionerende achterrem en koppeling. Heeft Aprilia het "ontluchtingsprobleem" bij dit model onder de knie gekregen?
PS: Zover wij weten wel ja. Een mooi voorbeeld van zo"n technische verbetering.
MF: We zeiden het al: de fiets is nog typisch Tuono. Met een echt donders verbruik: 1:12 gemiddeld. Niet écht iets om vrolijk van te worden. Nu verwachten we van dit soort fietsen niet dat ze 1:22 moeten rijden, maar een verbruik van 1:16-17 bij normaal gebruik zou toch een stuk aangenamer zijn.
PS: Misschien stond die van jullie wat rijker afgesteld, omdat ik weet dat jij zo graag "bullebakt" met onze motoren (en maakt daarbij een vette knipoog, red.). Maar even serieus, het klopt dat een Tuono wat meer brandstof verbruikt. Dit moet je voor lief nemen en anders een tammere motor kopen.
MF: Laatste puntje van kritiek: de voorvork. Nu gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat het ook extreem koud weer was tijdens onze test, maar we konden er maar niet uitkomen. Enerzijds traag aanvoelend, terwijl toch de hele veerweg werd gebruikt. Om een goed oordeel te kunnen vellen zouden we de motor nog een keer bij normale weersomstandigheden moeten rijden, maar wat is jullie ervaring daarmee?
PS: Klopt 100%. De vering afstellen van zowel de RSV als de Tuono luistert ontzettend nauw. Die krijg je niet in één - twee - drie keer goed. Iedere slag luistert heel nauw, kleine stapjes nemen dus. Hét voorbeeld was de RSV 1000 R test in Qatar waar alle westerse "grotere" journalisten in het begin ontzettend veel moeite hadden om de vering goed te krijgen. Allemaal op kleine Italianen afgesteld. Na wat precisiewerk waren alle journalisten op en top tevreden over zowel voor, als achtervering. Maar dat zul je binnenkort zelf ook ervaren als je hier de Factory komt ophalen.
MF: De Tuono is een van de veertien nieuwe modellen die men in Noale de komende jaren voor ons in petto heeft, en geeft daarmee te kennen weer helemaal back in business te zijn. Hoe gaat de verkoop op dit moment in de Benelux en deze Tuono in het bijzonder?
PS: Het gaat goed, heel goed zelfs. +73% totaal en Tuono +81%. Aprilia heeft eventjes wat problemen gehad met het aanleveren van de Rotax blokken voor de Tuono, waardoor we pas laat dit jaar konden gaan leveren. Als dat in orde was geweest hadden we er zeker meer kunnen doen!