Zoeken

Test: Aprilia Tuono 1000 R

Pagina 5

27 juni 2006
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Tuono 1000 R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Conclusie

Lente 2006: skihutten, glühwein en erwtensoep kruisten vaker onze gedachten dan bier, barbecue en motorrijden.

Met deze derde generatie Tuono 1000R heeft Aprilia laten zien weer helemaal back in business te zijn. De engineers hebben de motor van A tot Z weten te verbeteren, en niet alleen op rijtechnisch gebied. Thuis in mijn achtertuin kon ik zittend op een krat bier net zo veel genieten van deze donderse creatie als wanneer ik ermee aan het gummen was.

Ground control to Major Tom: we have lift-off

Het is en blijft wat dat betreft een feit: voor design zul je toch echt over Italiaans bloed moeten beschikken. Gaven de ietwat lompe looks van zijn voorganger je echt het idee naar een gestripte RSV Mille te kijken, bij deze 2006 versie is het (gelukkig) een heel ander verhaal: zijn agressieve styling lijkt daarbij de motor precies de juiste uitstraling te geven: pas op, ik bijt! En bijten doet de fiets, met verve.

Ondanks dat de fiets vele malen gemakkelijker te rijden is dan zijn voorganger is het nog steeds geen allemans vriend en dat is maar goed ook. Stel je voor dat je oma er mee naar huis zou kunnen rijden, daar moet je toch niet aan denken? Tenzij ze terug komt van een AC/DC concert. Ter illustratie: pas tegen het einde van de testperiode begon ik het maken van gecontroleerde wheelies onder de knie te krijgen. Het nu acht Pk sterkere blok mag dan in souplesse zijn toegenomen maar vindt het nog steeds niet leuk om zich onder de 3.500 toeren te bevinden. Dat de motor zich toch vriendelijker laat rijden heeft hij echter te danken aan zijn compactere bouw, waardoor je - zeker als je net als ik slechts 1,72 meter groot bent - meer macht over de fiets hebt gekregen. 

Toch heeft de fiets ook zijn kanttekeningen. Net als bij zijn gekuipte broertje, de RSV 1000R, lijkt ook deze Tuono erg gevoelig voor een juiste setting van de vering te zijn. We waren dan ook niet 100% tevreden over de setting van de fiets, maar hebben vanwege vanwege het extreem koude weer tijdens onze testperiode geen aanpassingen qua instelbaarheid gedaan. Ook het benzineverbruik kon ons, net als het met condens beslagen display, niet echt bekoren. Een verbruik van 1:12 is met het alsmaar duurder wordende vloeibaar goud nog steeds niet écht iets om vrolijk van te worden, en het beslagen display maakte dat we tegen het einde van de test nog maar nét de snelheid konden aflezen.

Of dat een reden is om de Tuono links te laten liggen? Stap van je supersport over op deze fiets en tien tegen één dat je aan het eind van je eerste rit - net als ons - een big smile van oor tot oor zult hebben. Need we say more? Thunderstruck, yeah yeah yeah Thunderstruck!


  • Rij-sensatie
  • Uitstraling
  • Vermogensafgifte


  • Instelgebied vering
  • Verbruik
  • Condens in display
Scores   
     
 Uiterlijk     9     Met een lekker kontje en een nieuwe neus heeft de Tuono een compleet "eigen" gezicht gekregen. Het prachtige frame met dito dubbele banaan-achterbrug spreekt boekdelen. 
 Afwerking      8     Qua afwerking heeft Aprilia duidelijk de punten op de I gezet. Enkel de condens in het display heeft de score naar beneden gehaald. 
 Motorisch     8,5     Het motorblok heeft een mooiere en sterkere vermogensafgifte gekregen, maar vraagt nog steeds om een sportieve rijstijl. 
 Remmen       8,5     Brembo radiale voorrem: goede remmen, goede vertraging, goede feedback. Hetzelfde kan vanaf nu ook over de achterrem worden gezegd. 
 Vering      7,5     Net als bij de RSV 1000R lijkt ook deze Tuono erg gevoelig te zijn voor een juiste veerafstelling. 
 Funfactor     9,5     Wheelie in een, twee, drie? Twintig, veertig of zestig centimeter boven de grond? U vraagt, wij draaien. 
 Prijs       8     Met een prijs van nét geen veertienduizend euro is de Tuono voor "naked" begrippen stevig aan de prijs, maar nog altijd goedkoper dan welke 1000cc supersport dan ook.