Test: Aprilia SXV 5.5
Pagina 6
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia SXV 5.5 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Nakaarten
Doen we normaal gesproken bij het inleveren van een fiets nakaarten, ditmaal treffen we Pepijn Schoemaker van Moto Tricolore op een terras in Venetië, waar hij van zijn welverdiende vakantie aan het genieten is en wij alweer druk aan het rijden zijn voor een volgende test.
MF: Da's nou toevallig, dat we je hier tegen het lijf moeten lopen. Lekker aan het genieten van je vakantie?
PS: Inderdaad, even lekker ontspannen in (hoe kan het ook anders als PR man van Italiaanse motorfietsen) Italië. En jullie?
MF: Nou, zoals je ziet alweer druk bezig met de volgende test. Maar nu we je toch hier treffen, kunnen we even van de gelegenheid gebruik maken om na te kaarten over de SXV 5.5?
PS: Tuurlijk, brand los...
MF: Da's de eerste keer dat we een motor hebben moeten laten ophalen omdat ie het niet meer deed. Een structureel probleem, die startmotor?
PS: Ja en nee. Iedereen die een probleem met het starten had dacht dat het de startmotor was. Het bleek echter de 'oneway clutch' te zijn waar de startmotor in draait. De meesten vervingen de startmotor zonder de échte oorzaak aan te pakken. Het is inmiddels verholpen en nu start de motor als een zonnetje!
MF: Dus nu moeten die problemen tot het verleden behoren? Start de motor nu wel naar behoren of moet nog steeds die voorzichtigheid betracht worden met starten (niet doorstarten / niet starten in de versnelling)?
PS: Beste is inderdaad niet in de versnelling te starten. Het blijven allemaal fijne mechaniekjes omdat het hier een pure competitiefiets betreft. En net als in de formule 1, is dat altijd licht in gewicht en dus kwetsbaarder dan een lompe dikke zware motor. Dus, het spul ook met wat meer zorg behandelen.
MF: De fiets is inmiddels heer en meester aan het worden in het WK Supermoto in zowel de S1 en de S2 raceklasse. Zijn er voor deze straatversie veel concessies gedaan ten opzichte van die fabrieksracers?
PS: Nee, eigenlijk weinig tot niets. Een beetje kuipwerk, koplamp en remlicht en meer niet. Het betreft hier dus een echte, pure competitie motor.
MF: In feite geldt voor deze SXV hetzelfde als wat we eerder zeiden van de RSV: geweldige fiets voor op een circuit, maar niet voor op de openbare weg. Daarvoor zijn ze te uitdagend en verleidelijk. Is dat een bewuste keuze van Aprilia, dit soort compromisloze motoren bouwen?
PS: Ja, Aprilia is een merk wat bouwt en leeft 'on the edge'. Mooi voorbeeld zijn ook de extreme advertenties van de fabriek, allemaal 'on the edge'. Alhoewel ik het niet helemaal eens ben wat betreft de RSV, ben ik het wel eens met deze opmerking over de SXV. We hebben ook lang overwogen de SXV niet op kenteken te leveren. Gevolg nu is dat men toch af en toe gepikeerd is over het té heftige en minder bruikbare vermogen voor op de weg... Erg vreemde gewaarwording voor mij moet ik zeggen...
MF: Naast de SXV is er natuurlijk ook nog de op noppenbanden geleesde RXV. Kunnen we in de (nabije) toekomst nog meer van dit soort fietsen verwachten en wil Aprilia ook in het zand de strijd aangaan? Zo wordt er in de wandelgangen gesproken over Dakar 2007...
PS: Is niet echt een wandelgangen verhaal. Wij sponsoren het Aprilia Dutch Dakar team met twee units RXV 4.5. Zij zullen, als alles goed verloopt en de sponsoring rond is, de strijd met de RXV in de Dakar aangaan. Zij zijn een ervaren team en menen een serieuze competitieve Dakar fiets in handen te hebben... Dus...