Introductie Aprilia RS 125
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Aprilia RS 125 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Familietrekjes
Niet geheel onverwacht, maar zeker ook niet onterecht heeft Aprilia de RS bij de restyling de uitstraling van de RSV meegegeven, maar er is meer aan de hand. Om maar bij het opvallendste punt buiten die styling te beginnen: de katalysator. Ja, er zit inderdaad een katalysator verwerkt in het uitlaatsysteem wat, geholpen door de uitgekiende carburatie (o joepie, een motor met een echte ouderwetse carburateur! We kunnen weer gaan pielen met sproeiers!) en ontsteking zorg draagt voor het behalen van de Euro-2 emissienorm. Oplettende lezers zien direct dat dit niet de inmiddels gebruikelijke Euro-3 norm is,
|
||
maar hiermee maakt Aprilia handig gebruik van het feit dat die pas over een jaar verplicht is. Andere fabri- kanten lopen gewoon liever wat op de zaken vooruit. En, even tussen ons gesproken, aan die nog strengere norm wordt achter de schermen inmiddels hard gewerkt. Tot het echter zover is kunnen we naar hartelust rondrijden met hetgeen hier nu voor ons staat. Zoals gezegd leunt de styling sterk op die van Aprilia's vlaggenschip. De fabriek is trots op haar raceachtergrond en wil dat duidelijk maken door de RS een zeer uitgesproken uiterlijk te geven. En hierin is men redelijk ver gegaan: de vorm van de kuip, de dubbele koplampen, het kleurenschema, de wielen, de kont en zelfs de radiale ophanging van de rem- klauw: alles schreeuwt simpelweg RSV…. Overigens is het niet enkel marketing wat bepaald heeft dat de RS er zo uit moest zien: ook de heren technici hebben zich ermee bemoeid. Zo is de aërodynamica van voor naar achter zeer bepalend ge- weest voor de uiteindelijke vormen en afmetingen, alleen zat dat de designafdeling niet in de weg omdat de RSV in diezelfde windtunnel heeft gestaan, om precies dezelfde reden, met dus (ongeveer) hetzelfde resultaat.
Compact display
Het rijwielgedeelte is bijna ongewijzigd gebleven. De voorvork heeft wel intern een aantal aanpassingen gekregen, om beter samen te kunnen werken met de lichtere wielen. Een klein beetje meer naloop moest zorgen dat het rijgedrag niet al te zenuwachtig wordt. Wederom omdat het zo mooi is, is de kroonplaat ook 'RSV-achtig' uitgevoerd, wat toch weer enkele grammen scheelt. Het dashboard is ook vernieuwd en superlicht uitgevoerd. Zoals velen het inmiddels ook hebben is het digitale display overlappend aan de toerenteller geplaatst met een zo compact mogelijk resultaat. Dat display kent de gebruikelijke functies: snelheid, trip- en odometer, voltmeter en laptimer. Nieuw is wel dat dit geheel nu toegankelijk is zonder je handen van de clipons te hoeven halen; alle ter zake doende knopjes zijn ondergebracht op de stuurhelften. De tank is met het nieuwe design niet overgeslagen en heeft bij het herontwerpen een inhoud gekregen van 14 liter, wat zeker voor een 125 een aanzienlijke hoeveelheid is.
|
||
Er zijn drie hoofdredenen om een motor als deze te ontwikkelen: ten eerste is de markt lang niet zo klein als wij denken, zeker niet in landen als Italië zelf, Frankrijk, Spanje of Amerika (in haar geschiedenis heeft Aprilia wereldwijd inmiddels dik 80.000 RSjes verkocht in verschillende uitvoeringen), maar ook bij ons thuis is het geen verkeerde gedach- te. Op de tweede plaats staan namelijk de trappelende jongelui die verplicht tegen een tweejarig 25 kilowatt-contract aanhikken…en laat de 'full power'-versie van de RS nou heel toevallig op 21 kilowatt uitkomen (er bestaat ook een 11 kW-uitvoering)…navraag leert dat ook de Pk/gewichtsverhouding geen beperking is en dat betekent dat er naar hartelust geknald kan worden. En zeg nou zelf…wat zou meer aandacht trekken bij de disco, een CB500 of een gloedjenieuwe RS? Chickies scoren, dáár gaat het enkel om….
|
||
Maar de állerbelangrijkste drijfveer is wel Aprilia's eigen achtergrond: de racerij. Niet alleen is het 125cc kampioenschap een 'hot item', daarnaast wordt in thuisland Italië de laatste hand gelegd aan de Junior Grand Prix, een nieuwe standaardcup voor jong talent. Hiervoor is een cupracer ontwikkeld met uiteraard de nieuwe RS als basis. Om alles in goede banen te leiden heeft Dunlop speciaal voor deze 125 (en voor exclusief gebruik in de Cup) een nieuwe band ontwikkeld. Deze GPR70 heeft een herzien profiel, een stijf karkas en toegevoegd silica voor snel opwarmen en een stabieler gedrag tijdens gebruik.