Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Vermogensbank
Jaros achterwielvermogen in KW ,GSX-R750 vs GSXR-1000 |
Op de Jaros vermogenstestbank werden de motorische verschillen tussen de GSX-R750 en de GSX-R1000 meteen duidelijk. Het in Kilowatt gemeten achterwiel vermogen van de 2004 GSX-R750 bedroeg 89 Kilowatt (121 AWPK). Rekenen we die waarde om naar krukas-pk"s dan komen we uit aan 135.5 pk. Suzuki claimt voor deze motor zo"n 148 krukas-pk"s, op de testbank blijkt dat de 2004 GSX-R750 de door de fabrikant opgegeven waarde niet haalt. Het in kilowatt gemeten achterwiel vermogen van de 2004 GSX-R1000 bedroeg 110 Kilowatt (149.6 AWPK). Rekenen we die waarde om dan komen we aan een indrukwekkende 167.5 krukas-pk"s. Suzuki claimt voor deze motor zo"n 164 krukas-pk"s, op de testbank blijkt dat de GSX-R1000 de door de fabrikant opgegeven waarde ruimschoots haalt en zelfs overschrijdt! Prima dus. Overigens, de 2004 GSX-R1000 is hiermee de eerste door Motorfreaks geteste motorfiets die op de Jaros testbank het door de fabrikant opgegeven krukasvermogen kan waarmaken.
Jaros achterwiel koppel in Newtonmeter GSX-R750 vs GSX-R1000 |
Over de koppelkrommes valt eigenlijk weinig te vertellen. Het aan het achterwiel gemeten koppel van de 2004 GSX-R750 bedroeg 74 Newtonmeter. Het aan het achterwiel gemeten koppel van de 2004 GSX-R1000 bedroeg 90 Newtonmeter. Op de Jaros uitdraai is af te lezen dat de GSX-R1000 overduidelijk de sterkere is en over bijna de gehele koppelkromme zo"n 25 Newtonmeter meer koppel ter beschikking heeft, maar dat is gezien het surplus van 250cc niet verwonderlijk. Met dank aan: Motorservice Spanjer te Stein voor het ter beschikking stellen van de Jaros vermogenstestbank