Zoeken

Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000

David versus Goliath

16 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Meet David
Fahren auf der Autobahn
Own the racetrack
Meet Goliath
The big easy
It's a giant Suzuki
David versus Goliath
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

David versus Goliath

Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750

De verschillen
Wat zijn dan nu de verschillen tussen die twee Suzuki's? Om te beginnen die 250 cc natuurlijk. Het allereerste dat opvalt is dat dit verschil zich allereerst vertaalt in minder toeren en meer koppelSuzuki GSX-R1000 vs GSX-R750

(Grizzly)Beresterk
Het zal duidelijk zijn dat het motorkarakter van de 1000 heel anders is dan dat van de 750. Bij de 750 moet je duidelijk in de hogere toerenregionen verblijven om het meeste rendement uit de krachtbron te kunnen halen. Bij de 1000 maakt het allemaal zoveel niet uit. Power en koppel zijn bij alle toerentallen zeer ruim voorhanden. Het grote voordeel daarbij is natuurlijk dat je lang zoveel niet hoeft te schakelen als met de 750. Daar waar je bij de GSX-R750 alle versnellingen nodig zult hebben volstaan bij de GSX-R1000 de derde en vierde versnelling. Terugschakelen kan wel, mag ook, maar is niet echt nodig tenzij je uit bent op het bekende "onderste uit de kan". De dikke 1000 is werkelijk beresterk en gezegend met één der indrukwekkendste vier-cilinder krachtbronnen die wij tot nu toe hebben gereden.

Ballast
Loop je over van zelfvertrouwen en dito rij-capaciteiten en ga je voor het extreme werk dan kun je nog altijd proberen om de 1000 op de weg te berijden alsof je met de 750 onderweg bent. Altijd hoog in de toeren dus. Pas dan is deze geweldenaar op zijn allersterkst en moet je verdomde sterk in je racelaarzen staan wil je niet slechts fungeren als passagier, als ballast!Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750

Wegligging
Op het gebied van wegligging zijn de verschillen tussen te duizend en de zevenvijftig eigenlijk net zo groot. Ten opzichte van de 750 voelt de 1000 een beetje aan als een superbike uit vroeger tijden. Een motor uit de tijd van "de zware is je ware" en niet, zoals de 750, uit het tijdperk slim-fit en ultra-light. Wat zowel de rechtuit stabiliteit als de wegligging in de bochten betreft is er helemaal niks mis met de 2004 GSX-R1000. Sterker nog, het staat op een hoger niveau dan dat van de GSX-R750. Het iets hogere gewicht, in combinatie met de 20mm langere wielbasis zullen hier ongetwijfeld aan ten grondslag liggen. Bij het stuurgedrag tijdens het insturen en nemen van bochten is de 750'er op zijn beurt dan weer in het voordeel. Het stuurgedrag van de 750 is gretiger en zelfs stukken lichter ten opzichte van de 1000. De 750 stuurt niet beter, echter veel lichtvoetiger en gemakkelijker. Het is op de 1000 harder werker om bij het betere bochtenwerk voorop te blijven rijden.

De remmen
En dan de remmen. In theorie mag er geen verschil zijn tussen de remsystemen en de remcapaciteiten van de beide Suzuki's. Daar kunnen we kort over zijn: dat klopt. Beide motoren krijgen hiervoor een onvoldoende. De GSX-R750 komt nog in aanmerking voor een herexamen, de GSX-R1000 is faliekant gezakt. Jammer dat men bij Suzuki de verkeerde weg in is geslagen op het gebied van de remmen, want dit drukt een behoorlijke negatief stempel op beide motoren. Ons vermoeden is dat remblokken met een andere voering waarschijnlijk voor een heel ander verhaal zouden zorgen.

Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750
Sie können den Zettel auch mit Visa zahlen Herr Meijer. Aber bitte, Herr kommissar, wir haben das nicht gewust!

Racereplica versus alleskunner
Als we de vergelijking dan nog verder doorvoeren dan mogen we natuurlijk het meer alledaagse gebruik niet vergeten; je hebt natuurlijk niet tijdens ieder ritje de 'own the racetrack'-behoefte. Zowel tijdens alledaags gebruik als tijdens de wat langere ritten op de snelweg geven wij de voorkeur aan de GSX-R1000. De grote Gixxer is comfortabeler, trilt minder en loopt rustiger. Waar de 750 een rasechte 'hardcore' racereplica lijkt te willen zijn is de 1000 meer de alleskunner.