Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
It's a giant Suzuki
It's a giant Suzuki
Vis in het water
Voelde de GSX-R1000 zich op de snelweg als een vis in het water, rijdend over bochtige buitenwegen en slingerende bergpassen is eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Ook op deze bochtige wegen blijft de wegligging van de motor nog steeds neutraal en erg stabiel. Duik vanaf een recht stuk weg een scherpe bocht in, ga flink in de ankers en de Suzuki zal nog geen millimeter van zijn lijn afwijken. Als je dan vervolgens hard de hoek om moet om de bocht te halen blijft de motor ook nog steeds netjes in het gewenste spoor.
Loom en zwaar
Je moet er wel een beetje voor werken, want eerlijk is eerlijk: de GSX-R1000 stelt enige eisen aan de bestuurder. In vergelijking tot de GSX-R750 stuurt de GSX-R1000 lomer en zwaarder, veel zwaarder. We weten het, het klinkt misschien een beetje vreemd dat we dit zomaar durven te stellen bij een motor die in de afgelopen drie jaar zo'n beetje de norm was op supersport gebied. Het is nu eenmaal zo; de 2004 GSX-R1000 is geen lichtvoetige bochtenvreter die bij de minste beroering van de clip-ons al plat de bocht om wil. Ben je echter bereid om met een beetje kracht de GSX-R je wil op te leggen dan krijg je daar dan ook een supermooi sturende motor voor terug. En eenmaal op het juiste pad is hij daar ook met geen honderd paarden vanaf te krijgen. Ook in de haarscherpe snelle doordraaiers, zoals die terug te vinden zijn in de Italiaanse Dolomiti staat de GSX-R1000 zijn mannetje, juist dankzij dit ultrastabiele bochtengedrag.
Power genoeg
De stabiliteit van deze GSX-R1000 heeft nog een ander bijkomend voordeel. Want hoe gek je ook doet, te allen tijden blijft het voorwiel aan de grond. Hij zal misschien niet het meeste vermogen hebben van alle 1000cc"s, maar zeker de meest bruikbare. Heel gecontroleerd gaat het voorwiel zo"n centimeter of tien de lucht in, en daarbij blijft het. Met opschakelen naar twee of drie raakt het voorwiel even het asfalt, om vervolgens weer airborn te worden. En bij dit alles blijft de motor zijn gekozen lijn onverminderd volgen. Niks tankslappers of iets dergelijks, gewoon acceleratie zoals acceleratie moet zijn. Schakelen gaat bij deze Soes als het spreekwoordelijke mes door de boter. Niet dat je zoveel moet schakelen, want als er een motor schakellui gereden kan worden.. Power genoeg, een versnelling te hoog maakt "m helemaal niets uit.
Nog lang niet!
Ook voor het betere binnendoor bochten scheurwerk heb je aan deze grote GSX-R dus een prima maatje. Het beresterke motorblok in samenwerking met dat sublieme injectiesysteem zal zorgen voor al datgene je maar nodig denkt te hebben. Wil je meer krijg je meer. De stabiele rijeigenschappen in combinatie met het niet flitsende maar wel zekere stuurgedrag zorgen voor de rest. Wij waren in ieder geval onder de indruk van al datgene dat deze 2004 Suzuki GSX-R1000 liet zien en hoewel deze motor duidelijk een gedateerd ontwerp is durven we hier keihard te stellen dat de GSX-R1000 nog niet afgeschreven is. Nog lang niet! It"s a Giant Suzuki!