Zoeken

Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000

Meet David

16 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Meet David
Fahren auf der Autobahn
Own the racetrack
Meet Goliath
The big easy
It's a giant Suzuki
David versus Goliath
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki GSX-R750

Traditie
Suzuki is dus nog de enige Japanse fabrikant die vasthoudt aan een 750cc metende supersport. Het kan ook bijna niet anders, Suzuki moet die GSX-R750 traditie haast wel verplicht in ere houden. Al bijna 20 jaar zijn de supersporters uit Hamamatsu een begrip in de motorwereld. Om een vuist te blijven maken in het steeds populairder wordende 1000cc Superbike segment moest men voor de zeven-en-een-half uit een heel ander vaatje gaan tappen. En dat deed men.
Suzuki GSX-R750Zo werd de 2004 versie onder andere uitgerust met titanium kleppen en een sequentiële injectie plus ontsteking. Verder werd het vermogen opgekrikt naar een indrukwekkende 156 pk. Weliswaar RAM-AIR pk"s, maar toch. Cijfers waar enkele jaren geleden menig 1000cc zich niet voor hoefde te schamen.

Grote boze wolf
Als we de motor eens echt goed bekijken dan blijkt dat de GSX-R zonder meer een motor is waarover is nagedacht. Qua uiterlijk lijkt ie precies op zijn kleine broertje, de GSX-R 600. Als we de specificaties erbij pakken om één en ander te vergelijken blijkt ons vermoeden te kloppen. Hier staat gewoon een GSX-R600, maar dan met een 750cc metende krachtbron. Een soort van grote boze wolf in schaapskleding? Ja, zo zou je het kunnen noemen, al mag je natuurlijk nooit vergeten dat deze grote boze wolf een nog gespierdere broer heeft. De GSX-R1000!

Suzuki GSX-R750

Compleet
De uitrusting van de soes is zonder meer goed en compleet te noemen. Het dashboard is duidelijk en overzichtelijk. Net als bij alle andere modellen is voor 2004 de lichtschakelaar komen te vervallen.
Suzuki GSX-R750In plaats hiervoor heeft men nu een alarmlichtschakelaar geplaatst, waarvoor hulde. Tevens is deze motor uitgerust met een schakelindicator, die instelbaar is in stappen van 500 toeren vanaf 7000 tpm tot aan het maximale toerengebied. De motor heeft moderne radiaal gemonteerde remmen en zelfs aan kleine maar toch belangrijke zaken zoals in de duo-voetsteunen verwerkte haakjes om je bagage aan vast te sjorren is gedacht.

Niet echt gerieflijk
De zitpositie is onmiskenbaar supersport maar ruim bemeten - je hebt plaats genoeg op de motor. Wel dient opgemerkt te worden dat de clipons erg laag staan waardoor er bij lagere snelheden een aanzienlijk gewicht op je polsen hangt. De voetsteunen zitten vrij ver naar voren en redelijk hoog. Niet bepaald gerieflijk dus. Aan de andere kant: je zit hier op een race replica en zeuren over te weinig comfort is domweg niet op zijn plaats.

Niet uit Italie
Qua uiterlijk kunnen we kort zijn: hier staat overduidelijk een echte GSX-R. De lijnen van de motor zijn zonder meer mooi te noemen. Niet zo agressief gestyled als sommige soortgenoten, maar lekker scherp. Vooral in de blauw/witte kleurstelling, naar onze bescheiden mening nog steeds de enige echte kleur voor een Gixxer, ziet de motor er gewoon erg goed uit. Het uiterlijk vergelijken met die andere 750cc sportmotor, de MV-Agusta F4? Tjsa, daar beginnen we maar niet aan. GSX-R"en komen nu eenmaal niet uit Italië!