Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Meet Goliath
In 2001 introduceerde Suzuki een motorfiets die stof zou doen opwaaien in het motorwereldje. De GSX-R1000 was de langverwachte opvolger van de roemruchtige GSX-R1100w en het verschil tussen de oude en nieuwe generatie zware GSX-R'en was vanaf het begin meteen duidelijk. De GSX-R1100's waren groot en zwaar met ontzettende hoeveelheden rauwe pk's maar tegelijkertijd met een chronisch gebrek aan de juiste stuureigenschappen. Ondanks al het motorgeweld dat zo'n GSX-R1100w ten toon spreidde kon de motor de concurrentie met Yamaha's R1 en Honda's Fireblade niet aan. De vette Gixxer had zo ongeveer dezelfde stuureigenschappen als een zwaar beladen stadsbus.
Worldbeater
En opeens was daar die GSX-R1000. Naar Suzuki traditie werd de motor geïntroduceerd op een moment dat niemand het verwachtte. De motor en vooral de rij-eigenschappen ervan sloegen in als een bom. Net als in 1996 met de introductie van de GSX-R750SRAD had Suzuki met de nieuwe GSX-R1000 weer een 'worldbeater' op de wereld gezet. En een worldbeater was het. In 2001 werd de GSX-R1000 door maar liefst dertien(!) toonaangevende motorbladen verkozen tot motorfiets van het jaar, en terecht. Ook in de racerij veroverde de nieuwe GSX-R1000 zo'n beetje iedere overwinning die er te behalen viel. Of het nu endurance, straatracen, of Superstock racen was, elke coureur wilde een GSX-R1000, want daar kon je mee winnen. De motor was zelfs zo goed dat de concurrentie geen antwoord had en voor het jaar 2002 vonden er geen wijzigen plaats. Dat was simpelweg niet nodig.
Update
In 2003 ontving de GSX-R1000 zijn eerste echte update. Het uiterlijk veranderde enigszins, het motor management werd aangepast en de motor werd nog enkele kilo's lichter. Dit alles resulteerde in een motorfiets die weer meer koppel en vermogen had dan de 2002 versie.
De concurrentie
Slechts enkele wijzigingen waren er dus nodig om de GSX-R1000 toonaangevend te houden in het 1000cc Superbike segment. Dat op zich geeft al aan hoe vooruitstrevend de motor bij zijn -inmiddels al weer drie jaar geleden- introductie was. Al die tijd was de GSX-R1000 dus het beste wat er te koop was op supersport gebied en het duurde tot eind vorig jaar voordat de concurrentie een passend antwoord had. We kunnen dus rustig stellen dat de GSX-R1000 model heeft gestaan voor datgene wat de concurrentie anno nu in de showrooms heeft staan.