Zoeken

Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000

Own the racetrack

16 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Meet David
Fahren auf der Autobahn
Own the racetrack
Meet Goliath
The big easy
It's a giant Suzuki
David versus Goliath
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750

Zeer gretig
Alles aan deze motor is precies op elkaar afgestemd. Het motorblok is zeer gretig, klinkt fantastisch en heeft genoeg vermogen. Tenminste, zolang je niet te laag in toeren komt. Wat dat aangaat moet deze Gixxer gereden worden net als zijn kleine broer, de GSX-R600. Niet voor schakelluie rijders dus. De enige spelbreker is de injectie. Sorry meneer Suzuki, maar dit komt toch redelijk in aanmerking voor de slechtste injectie waar we ooit mee hebben gereden; deze reageert als een aan/uit schakelaar. Iets waar wij unaniem in waren trouwens, want wie er ook op de 750-er had gereden, telkens weer werd hierover een opmerking in het logboek geschreven. Natuurlijk, na verloop van tijd ben je eraan gewend en kun je er goed mee rijden, maar dit moet beter kunnen.

Geen krimp
Ware het niet voor die gewraakte injectie, dan was deze Soes het schoolvoorbeeld van perfecte balans geweest. Hij doet precies wat jij ervan verlangt en luistert braaf naar alle opdrachten. Of je nu vol in de remmen gaat, voluit accelereert of moet corrigeren in een verkeerd Suzuki GSX-R750ingeschatte bocht, het rijwielgedeelte geeft geen krimp en de motor blijft te allen tijde in het gewenste spoor. En dat met een gemak waar menig 600cc zich niet voor zou hoeven te schamen.

Bijna goed
De radiaal gemonteerde remmen aan de voorzijde presteren bijna goed. Bijna goed? Helaas: ze zijn niet goed en zeker niet zeer goed. De feedback is dik in orde, ook met de remdruk is niets mis, en toch.. er mist iets. De motor vertraagt bij het vol in de ankers gaan gewoon niet hard genoeg, althans niet zo bijterig hard als je mag verwachten van dit soort ho-ijzers. In de regen wordt het er alleen maar erger op, want dan gebeurt er in eerste instantie helemaal niets, waarna ze onverwacht gretig happen. Je moet dan ook duidelijk 30 meter eerder remmen dan de bedoeling is. Het is jammer dat Suzuki deze bewuste keuze heeft gemaakt op het gebied van remmen, want dat doet deze motor duidelijk tekort. Andere remblokken is duidelijk iets wat op de accessoirelijst van deze Gixxer mag worden toegevoegd. Want naar onze bescheiden mening is het euvel puur te wijten aan de keuze en kwaliteit van de remblokken. Jammer, van die blokken hadden ze in Japan beter een paar schoenzolen gemaakt in plaats van ze te gebruiken op Suzuki's jongste generatie GSX-R750.

In de kroeg
Als je deze Suzuki gaat gebruiken op de manier zoals het hoort, namelijk hard, dan is er vrij weinig aan te merken op deze supersport. Nu zal je roepen dat dit soort motoren eigenlijk op het circuit thuishoort en dat is natuurlijk ook zo. Echter, de gemiddelde supersportrijder rijdt niet iedere week op het circuit. De gemiddelde supersportrijder wil op straat zijn grenzen verkennen, de sensatie beleven, die schop onder zijn reet krijgen als ie het gas tot aan de nok open schroeft om vervolgens "s avonds in de kroeg te kunnen vertellen hoe geweldig het allemaal was. Juist dat kan met deze Suzuki, want die rij-sensatie is zonder meer aanwezig. Bij hard en zelfs extreem hard straatgebruik is deze driekwart liter Gixxer zoals ie zijn moet. Een beetje zoals de ideale vrouw, lief, meegaand en vriendelijk als je dat wilt en behoorlijk maar wel bijterig - als je er om vraagt.