Zoeken

Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000

Conclusie

16 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R750 vs. GSX-R1000
Meet David
Fahren auf der Autobahn
Own the racetrack
Meet Goliath
The big easy
It's a giant Suzuki
David versus Goliath
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750

Eigen identiteit
Beide motoren hebben hun eigen identiteit en karaktertrekken en de verschillen zijn duidelijk. Wil je een 1000cc die zich gedraagt als een 750cc? Dan moet je de GSX-R1000 laten staan,

Verbruik
Had op voorhand iemand tegen ons gezegd dat de GSX-R1000 de zuinige van de twee zou zijn, dan hadden wij die persoon meteen voor gek verklaard. Maar namate de testweek vorderde en de kilometers onder beide motoren rolden, moesten wij keer op keer die gek toch weer gelijk geven. Gemiddeld kwam de kleine zeven-en-half telkens twee tot drie kilometer minder ver op een liter euro loodvrij. Over de hele testperiode liep de GSX-R750 gemiddeld 1:14,5, waarbij met rustig rijden een waarde van 1:17 werd behaald. De GSX-R1000 daarentegen liep gemiddeld 1:16,5, snelweg rijden leverde zelfs een verbruik van 1:18,9 op.

dat is overduidelijk een echte 1000. Wil je daarentegen schakellui rijden en heb je geen moeite met het zwaarder sturen, dan is de GSX-R1000 juist de perfecte partner. Wil je een 750cc die zich gedraagt als een 1000cc? Dan moet je deze GSX-R750 laten staan, daarvoor ontbreekt simpelweg het sterke koppel. Wil je een 750cc die zich gedraagt als een 600 maar dan met een bult extra power? Dan is de GSX-R750 een hele goede keuze.

Geen verschil
Qua uitrusting staan beide motoren op een hoog niveau. De tellerpartijen zijn overzichtelijk en duidelijk af te lezen. De bergruimte in het kontje is ruim voldoende en men heeft bij Suzuki zowaar nog aan bagagehaken gedacht. Waarvoor hulde, want dit soort praktische zaken lijken steeds meer en meer onder te sneeuwen in de zoektocht naar nog minder gewicht.

Suzuki GSX-R1000 vs GSX-R750
op beide GSX-R`en is bagage meenemen geen enkel probleem

De verschillen tussen beide motoren hebben dus alles te maken met de eisen die je als motorrijder aan een motor stelt en dan kan de weegschaal naar beide kanten uitslaan. Er is echter nog een niet onbelangrijk verschil tussen de GSX-R750 en de GSX-R1000 en dat verschil heet € 2000,-. Wil je een nieuwe GSX-R750 kopen dan mag je daarvoor net geen € 13000,- neerleggen. Wil je echter die extra 250cc en de bijbehorende extra power die de GSX-R1000 biedt dan moet er ruim € 2000,- meer voor worden afgetikt.

Geen antwoord
Wat is nou de beste keuze? Is de 1000 beter als de 750? Is de meerprijs van de 1000 ten opzichte van de 750 gerechtvaardigd? Een vraag die niet simpelweg met ja of nee te beantwoorden is. Onze mening? Spaar wat langer door en ga meteen voor de duizend. Maar goed, wie zijn wij? Wil je een echte bijna compromisloze racereplica rijden waarmee je op zondagmiddag een uurtje op jacht wilt, dan ben je wellicht het beste af met de GSX-R750, zeker als je van ultrascherp stuurgedrag en hoge toerentallen houdt. Wil je nog meer pk's en koppel en dat bovendien bij minder toeren, dan ga je wellicht beter voor die beresterke GSX-R1000. Of dat je het prijsverschil van ruim € 2000 waard is? Ook dat zul je voor jezelf moeten uitmaken.

  • wendbaarheid, rijgemak, prijs
  • trillingen, remmen, aan/uit injectie

GSR1000:

  • stabiliteit, vermogensafgifte, injectie
  • remmen, positionering voetsteunen

Het is maandagavond half zeven als ik mijn linkervoet even van de voetsteun haal om mijn verkrampte linkerbeen te kunnen strekken. Ik heb last van mijn nek, benen en zitvlak. Iedere spier in mijn lichaam voelt aan zoals ie aan hoort te voelen na ruim 4000 kilometers op een supersport. We zijn vanmorgen vertrokken uit Italië en we hebben de hele dag stevig doorgereden om 's avonds een beetje op tijd thuis te kunnen zijn. Ik bevind me inmiddels al weer op bekend terrein en ben nog slechts een tiental kilometers van een bak koffie en een warme douche verwijderd. De motorfiets onder me lijkt niet moe, ik ben het wel. Voor me ligt de laatste strook snelweg die me naar huis zal brengen. Ik zet mijn voet weer op het steuntje en voor de laatste keer deze week klap ik mijn vizier dicht en breng ik mijn bovenlichaam wat dichter bij de tank. Nog even. Vollegaaaaaaaaaaaaaaaas!