Test: Honda CBR1000RR Fireblade
RCV Roots
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CBR1000RR Fireblade |
RCV Roots |
Gebouwd voor het erepodium |
Schop onder je kont? |
Power Push |
Stuurweggetjes |
Zur Eifel |
Conclusie |
Vermogenstestbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Spannender?
Net zoals bij de 2004 Yamaha R1 waren we ook bij de introductie van de 2004 Fireblade erg benieuwd in hoeverre deze motorfiets nog duidelijke eigenschappen van zijn voorgangers in zich heeft. Waren we bij de R1 vooral bezorgd dat de 2004 editie naast het hoge vermogen en lage gewicht ook de wilde streken van zijn roemruchte voorgangers in versterkte mate zou hebben, bij deze 2004 Honda Fireblade vreesden we meer voor overblijfselen van het enigszins stoffige en minder spannende karakter van zijn voorgangers. We hadden onze vragen betreffende de nieuwe Fireblade dan ook al snel klaar. Is ie beter, sneller, maar vooral, is ie spannender?
RCV roots
De 2004 Fireblade is leverbaar in een drietal kleurstellingen: zwart, zwart-rood en rood-wit-blauw. Omdat het nu eenmaal niet altijd meezit, kregen wij de beschikking over een rood-wit-blauw exemplaar - naar de bescheiden mening van de redacteuren het minst geslaagde kleurenschema voor een verder op het eerste gezicht fantastisch ogende supersport. Maar vervang in gedachten de rood-wit-blauwe kleurstelling stiekum door de Repsol beschildering van Rossi"s RCV van vorig seizoen en de Fireblade ziet er meteen een heel stuk beter uit. Dan lijkt de FireBlade als twee druppels water op die oh zo succesvolle RCV. Daarmee is meteen duidelijk waar de roots van deze nieuwe Fireblade liggen. Deze 2004 editie is niet een update of een evolutie van de 2003 Fireblade, maar een pure "straat" nazaat van de RCV en ontwikkeld met de ervaringen die zijn opgedaan met diezelfde RCV in het achterhoofd. Met één groot verschil: de RCV wordt aangedreven door het 250 pk sterke V5 motorblok, de FireBlade moet het doen met een vier-in-lijn van 170 pk. Rest alleen de vraag of men bij Honda de souplesse van de RCV-racer heeft kunnen vertalen naar een gebruiksvriendelijke straatversie.