Zoeken

Test: Honda CBR1000RR Fireblade

Gebouwd voor het erepodium

17 mei 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR1000RR Fireblade
RCV Roots
Gebouwd voor het erepodium
Schop onder je kont?
Power Push
Stuurweggetjes
Zur Eifel
Conclusie
Vermogenstestbank
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBR1000RR Fireblade

Voor het eerst sinds het bestaan van de Fireblade draagt de motor de type aanduiding CBR1000RR. Het volledig nieuw ontwikkelde motorblok telt 998 cc"s en heeft een boring x slag verhouding van 75 x 56,5 mm. De vier cilinders worden van brandstof voorzien dHonda CBR1000RR Fireblade
Honda CBR1000RR Fireblade
Honda CBR1000RR Fireblade
Honda CBR1000RR Fireblade
oor een "Dual Stage" injectiesysteem en maakt gebruik van twee injectoren per cilinder. De transmissie wordt verzorgd door een cassette-type zesversnellingsbak van het close ratio soort. De lijst met innovatieve nieuwigheden belooft nog meer goeds: bij deze Honda wordt ondermeer gebruik gemaakt van een nieuw lichtgewicht "twin-spar" aluminium frame dat ontwikkeld is uit ervaringen die zijn opgedaan met het frame van de RCV. Ook de achterbrug is een verhaal op zich: geen enkele andere 1000 cc supersport heeft zo"n lange achterbrug als deze 2004 Fireblade. Honda claimt dat deze lange achterbrug bijdraagt aan een zo goed mogelijke tractie tijdens maximale acceleratie. Als we verder kijken naar het lijstje met nieuwigheden, dan vallen met name de elektronische stuurdemper en radiale remklauwen op.

Gebruiksvriendelijk en voor iedereen
Het is duidelijk dat men bij Honda de lat voor 2004 wederom erg hoog heeft gelegd. Honda wil met deze nieuwe Fireblade niet slechts de lichtste of de snelste supersport op haar naam hebben. Een erg snelle en lichte motor bouwen is met de hedendaagse technologie geen probleem meer. De uitdaging was dan ook niet de lichtste of de snelste, maar vooral de meest "rijdbare" en gebruiksvriendelijke 1000cc supersport te maken. Ontwerp en construeer een ultramoderne superbike die niet alleen snel en wendbaar is, maar waarmee het ook voor bijna iedereen mogelijk moet zijn om er snel mee te zijn. Een motorfiets die in staat is om bij te dragen aan de kwaliteiten van zijn berijder, een motorfiets die zijn berijder te allen tijde vertrouwen geeft en die zo in balans is dat ook mindere goden er relatief gemakkelijk erg snel mee kunnen zijn.

Gebouwd voor het erepodium?
Geen gemakkelijke taak, lijkt ons, maar in de racerij heeft Honda reeds bewezen in staat te zijn een dergelijke motorfiets te kunnen bouwen. De RCV V5 was de laatste seizoenen oppermachtig en ondanks dat de door de RCV behaalde successen onder andere voor rekening kwamen van Valentino Rossi, mag een aanzienlijk deel van die successen toegeschreven worden aan de uitzonderlijke kwaliteiten van de revolutionaire RCV, die erom bekend staat dat ie gemakkelijk te rijden is. Is Honda er nu met de 2004 Fireblade, een motorfiets die overloopt van RCV DNA, in geslaagd om dezelfde kwaliteiten te verpakken in een motorfiets voor de openbare weg? Honda zelf omschrijft de 2004 Fireblade als volgt:

Gebouwd voor het erepodium, net als zijn grote voorbeeld, de RCV211V-racer, staat de nieuwe Fireblade bol van op het circuit beproefde technologieën die zich ook op de openbare weg keer op keer bewijzen.